nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

WĘDROWNICZEK, Osobliwość myślenia

2023-09-12 11:27

„Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie”. Ta znana fraza z wiersza Wisławy Szymborskiej z pewnością bliska jest Krzysztofowi Bilicy, jedynemu w Polsce muzykologowi i zarazem aforyście. Tytuł jego nowej książki „Myśli nad myślami” (Kraków 2022) – jak wyjaśnia w posłowiu – nie jest przejawem pychy w chęci dorównania „Pieśniom nad pieśniami”, ale wyraża to, czego dotyczą zebrane w niej aforyzmy, a mianowicie „osobliwego zjawiska myślenia (...) – myślenia nad myśleniem”.
Ta estetycznie wydana książka składa się z czterech części: aforyzmów, tematycznego indeksu, eseju o autorskiej idei „łańcuchów sztuk” oraz posłowia. Już sam tytuł pierwszego rozdziału („444 aforyzmy o aforyzmach, myśleniu i innych osobliwościach”) ma charakter swego rodzaju przekornej sentencji, w której myślenie zostało potraktowane jako osobliwość, a więc coś wyjątkowego i rzadkiego (a dla niektórych – być może dziwacznego). Podstawą trafnego aforyzmu jest bowiem dobry pomysł oraz inteligencja autora, a w tym przypadku wydaje się on być jako twórca zarówno perfekcjonistą, jak i maksymalistą.
Na piedestał trafiają więc w książce Bilicy słowa związane z myśleniem, jak wiedza, oświecenie, mądrość, wielkość, otwartość, prawda, rozsądek, inteligencja. Tym samym pod pręgierzem stają: głupota, ciemnota, zabobony, analfabetyzm, grafomania, cenzura, tępota, kłamstwa, pranie mózgów. Jest tam miejsce także dla „ubogich duchem”: maluczkich, statystów, ciemnych, tępych, osłów, bałwanów, półgłówków, półinteligentów.
Aforyzmy Bilicy są błyskotliwe, lekkie, często dowcipne, a jednocześnie wyrafinowane w swojej logiczności i mądrości życiowej. Wykorzystuje on do ich konstrukcji całą gamę środków językowych: grę paradoksów i antytez, podobieństwa fonetyczne i semantyczne wyrazów, konfrontacje synonimów i antonimów, frazeologizmów i „skrzydlatych słów”. Myśli te dotyczą psychologii, moralności, filozofii, wiary. Autor porusza w nich podstawowe problemy ontologiczne i etyczne dotyczące pochodzenia świata, człowieka, a także zła i głupoty, jednoznacznie ich nie rozwiązując. Pozostawia jedynie otwartą myśl, licząc na podjęcie jej przez czytelnika:

„Na początku było słowo.
A co przedtem?”

Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ:

„Początki myśli ludzkiej sięgają czasów,
do których myśl ludzka nie sięga”.

Krzysztof Bilica nie definiuje aforyzmu, bo „definiować aforyzm znaczy ograniczać go”, daje jednak w tej materii pewne wskazówki:

„Piękny aforyzm szuka dobra;
dobry – piękna i prawdy;
prawdziwy – dobra, piękna i prawdy.
Doskonały – znajduje wszystko”.
(...)

[całą recenzję można przeczytać w numerze 7-8/2023 „Twórczości”]

© Marek Czuku