nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

WĘDROWNICZEK, Popiół istnienia

2022-05-21 15:25

Drogi Czytelniku, to nie są optymistyczne wiersze. Tamara Hebes od samego początku swojego „Lunarnika” (Nowa Ruda 2022), czyli poetyckiego dziennika pisanego w towarzystwie księżyca, który patrzy przez ramię, stawia fundamentalne pytania: Czy życie ma sens? Skąd ono przyszło? Ważny w tej dyskusji jest głos Emila Ciorana, że przydarzyło się nam istnienie i ciągniemy je siłą przyzwyczajenia, bo nie ma ono żadnego sensu, a żyjemy – paradoksalnie – tak, jakby go miało. „Życia nie da się kochać”, bo „ciągnie pod ziemię / siłą przeznaczenia” („Wiersz olfaktoryczny”) i jest nikomu nieprzydatne.
Wiersze Tamary Hebes są krótkie, treściwe, trafiające w sedno, co podkreślają wyraźne puenty. To dobra, Różewiczowska szkoła. Także w warstwie ideowej, którą określa głęboko doznawany sceptycyzm i melancholijne doświadczenie rzeczywistości. To szary, Kafkowski świat lęku przed życiem, niezagojonych ran, bezsilności, poczucia absurdu, nicości i pustki, gdzie zabijany jest czas. Podmiot jest tu kimś nieobecnym, wyobcowanym i samotnym. On istnieje gdzieś obok, a pogrąża go głód, beznadzieja, smutek, zmęczenie. Na swojej drodze przez noc, ku śmierci, nie znajduje nawet drogowskazu. W tej rzeczywistości człowiek, dumnie zwany „koroną stworzenia”, okazuje się jedynie „korozją najlepszego ze światów”.
Kolejne, nieco dłuższe utwory przynoszą wewnętrzne, obrazowe refleksje o plastycznej formie i filozoficznych odniesieniach (Cioran, Schopenhauer, Heidegger). Oniryczna gra wyobraźni prowadzi do bezsennych rozważań (solilokwiów) pod księżycem, przybierających niekiedy postać listów do niedostępnej Sarny Szarookiej. Ta figura z prywatnej mitologii Tamary Hebes obecna jest w pięciu wierszach. Pojawiła się ona „w samym środku nadmorskiego lata / (...) Pulsująca. Rtęciowa”. W liście do niej mowa o „schorowanej historii”, „złych myślach”, „skarlałej nadziei”, natomiast „spod korzeni drzew” wieje chłód. I jak tu pisać „zupełnie poważnie... o niczym”? W końcu zaś „nadzieja okazała się żartem”, a pozostała – jak zawsze – samotność.
Klimatem tomu „Lunarnik” rządzi przede wszystkim Weltschmerz, który zostaje nazwany w jednym z wierszy „popiołem istnienia”. Podmiot „nie ma gdzie uciec, kiedy / sen śni sam siebie”, zatem „żyje poza życiem”, chce się wycofać i milczeć oraz pozostać na zawsze zapomnianym. Prześladuje go jakieś fatum i poczucie winy, a zdezintegrowany świat, na początku którego był bełkot, trafnie opisuje metafora „rozbitego lustra”. To wyjątkowo paskudny przesąd, bo oznacza murowane siedem lat nieszczęścia.
Okazuje się jednak, że są wartości, dla których warto żyć. Dwa ostatnie w tomie wiersze poświęcono rodzicom Tamary Hebes. Ich wymowa jest odmienna o sto osiemdziesiąt stopni od poprzedzających je utworów. Wiersze dedykowane ojcu i matce niosą światło i są wyrazem miłości do nich oraz wdzięczności za to, co zrobili i nadal robią dla swojego dziecka, mimo że już dawno weszło w smugę cienia.

© Marek Czuku