nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Bazgroły, 07.12.2017

2017-12-07 15:16

Ale tym myślom zwykła towarzyszyć wiara w życie pozagrobowe. W takim usposobieniu, jakie jest udziałem Prospera, życiem pozagrobowym jest już to życie, zanim jego nosiciel znajdzie się w grobie. Można by przysłowiową „kryskę”, co przychodzi „na Matyska”, uznać za oś symetrii między oboma życiami pozagrobowymi i przyjąć (niezupełnie pozbawiony sensu) koncept, że zarysy tego życia mogą odzwierciedlać deseń tamtego,
Fantazjując dalej, nietrudno wyobrazić sobie, że tutaj żyjemy „na brudno”, żeby w czyśćcu docierpieć się życia „na czysto”. No dobrze, a jeśli po tej stronie deseń jest piekielny?
Święta, którą czczę, podziwiam, zachwycam się nią i boję się jej radykalnej mądrości – Katarzyna ze Sieny – nie pozwala na złudzenia: w piekle są cztery główne katusze, z których wypływają wszystkie inne: brak widoku Boga, robak sumienia, widok złego ducha, ogień, który pali a nie strawia nigdy.
Chciałoby się potraktować to z żartobliwą wyrozumiałością. Ale ta sama Sienenka mówi też o innym Ogniu, który pali a nie spala i sprawia, że „naczynie cielesne” duszy „traci wszelkie czucie: widząc nie widzi, słysząc nie słyszy, mówiąc nie mówi, chodząc nie chodzi, dotykając nie dotyka”. To jest analogiczne do co trzeciej myśli Prospera o grobie.

© Bogusław Kierc