nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

BŁĘDNIK ONLINE, Słowo i Czas

2015-06-24 15:11

Myślę o arcy-zawiłym języku Karla Rahnera i Herberta Vorgrimmlera w ich „Małym słowniku teologicznym”, maskującym prawdopodobnie pustkę wywodów. Oto przykłady. Hasło „Słowo”: „Ponieważ transcendencja ducha i zdolność pojęciowej negacji w analogicznym poznaniu bycia jako takiego umożliwia nam ujęcie i wyrażenie w słowach  tego, co nie jest bezpośrednio i obiektywnie obecne w naszym  zewnętrznym albo i wewnętrznym doświadczeniu, przeto właśnie słowo jest tym sposobem, w jaki Bóg staje się dla nas obiektywną (chociaż „analogiczną”) daną, Bóg sam w sobie i w swoim wolnym rozporządzeniu w odróżnieniu na przykład od nastroju, muzyki itd. (…)”. Hasło „Czas”: „…czas to przede wszystkim sposób stawania się skończonej wolności: wyjście od początku, nad którym nie ma się żadnej władzy, żeby zgodnie z własnym wolnym wyborem realizować swój byt jako własną możliwość i wreszcie dojść do nieodwołalnego, niepowtarzalnego spełnienia tego, co było założone. Czas bytu składa się więc z jedności i zróżnicowania tych momentów, które nie są czystym następowaniem po sobie różnych rzeczy (bo wtedy owe momenty nie byłyby fazami jednego wydarzenia), ale naprawdę tworzą jedną strukturę czasową”. (Przełożyli Tadeusz Mieszkowski i Piotr Pachciarek)