nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

NOTES, Nuty na kontrabas

2020-06-22 20:16

Egzaminuję w popielatych dresach, na górę zakładam elegancką, białą koszulę z granatowym wykrojem pośrodku tułowia. Nikt nie spostrzeże ciała od pasu w dół, jeśli pytania od egzaminatora zadawane są zdalnie. Jedna ze studentek raz po raz traci zasięg, prowizoryczne połączenie z pokojem egzaminacyjnym na Google Meet ulega zerwaniu. Tłumaczę niezbyt mimo wszystko przejętej trudnościami w egzaminowaniu, dwudziestoletniej dziewczynie, że zmuszony jestem zadawać nowe pytania, tak bowiem nakazuje regulamin – i tak też postępuję. Wciąż (tak mi się zdaje) niezestresowana, myli Brodzińskiego z Baczyńskim, zaś co do Janion i jej tezy o końcu polskiego paradygmatu romantycznego w 1989 roku, nie tylko nie potrafi związać wymienionego twierdzenia z określonymi okolicznościami historycznymi, lecz – co więcej – łączy autorkę Niesamowitej Słowiańszczyzny z wydarzeniami powstania styczniowego, wskazując, że najpewniej rok 1989 był datą jego upadku.

Tydzień później rozmawiam z profesor Kuligowską-Korzeniewską. Finalizuje ważny tekst o Tetmajerze do „Pamiętnika Teatralnego” i prosi o dostarczenie jej do szatni Collegium Nobilium dopiero co wydanych przez naszą pracownię Tetmajerowskich dramatów w krytycznym opracowaniu. Kilka dni później opowiada mi przez telefon o swoim wzburzeniu, kiedy po odbiorze książek zauważa na szybach drzwi wejściowych do budynku nakaz złożenia oświadczeń lustracyjnych przez pracowników Akademii Teatralnej. Jest tym wzburzona, zapytuje rektora Malajkata, dlaczego takie postanowienie weszło w życie. Usiłuje opowiedzieć o tym, co zobaczyła swoim seminarzystkom, niestety – wychowanki prof. Kuligowskiej-Korzeniewskiej w czerwcu 2020 roku nie znają już terminów takich, jak „lustracja” i „kłamstwo lustracyjne”. Rozłączam się, wracam do czytania Manna. Strumień orzeźwiającego powietrza przedziera się przez otwarte okno. Dokładnie za tydzień, ulewne w Warszawie, opady deszczu, ale nie wiedzą o tym ani Anna Kuligowska-Korzeniewska, ani Wojciech Malajkat, ani ja.

© Karol Samsel