Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

PLANETA, Historia wierszy 8

2017-05-06 15:45

Zobaczyłam siebie w Cambridge i pewną wycieczkę. Dotarłam na łąkę na której były stare drzwi. Pośrodku tych drzwi widniała niebieska trzynastka. Od razu pomyślałam, że idealnie pasuje na tytuł wiersza. Tytuł zawsze był dla mnie rzeczą kluczową. To od tytułu brała początek moja podróż wewnętrzna. Różne bywały relacje tekstu do tytułu. Tytuł istniał dla mnie jako punkt odniesienia do tego co pisałam. Był niejako nośnikiem tekstu. Innym razem był jak punkt oparcia. Jeszcze innym razem był argumentacją. Tytuł niekiedy był bodźcem, który porywał mnie. Jak ta trzynastka na drzwiach gdzieś porzuconych na łące. Obecność tych drzwi była nierealna. Wydawało się, że za tymi drzwiami jest coś co poszukiwałam od zawsze. Byłam jak Alicja która odkryła króliczą norę. Numer na drzwiach był abstrakcją. Czystą matematyką pośród łanów trawy. Tak powstał wiersz „Błękitna trzynastka” z tomiku „Smycz” (2000). Zderzenie tego co spotykało mnie w Polsce ze szczęściem, które zaznałam w Anglii. Pisałam go w pokoju z widokiem na szarą kamienicę. W świecie frazesów i parawanów. W świecie krzyczących bilbordów i ogłupiających tabloidów. Wszystko czego nie lubiłam w swoim kraju zderzyłam z tym co poszukiwałam w sobie. Figlarność mieszała się z brutalizmem realiów. Wiersz się stawał pomimo mnie. Jakbym pisała to co miało być zapisane. Jakby ten wiersz już gdzieś istniał, a ja tylko gdzieś tam go zauważyłam. Niekiedy są takie wiersze, które powstają nie wiadomo jak i skąd. Jakby już gdzieś istniały i tylko czekają by wydobyć je na światło dzienne. Piszą się same a piszący staje się jedynie instrumentem w rękach czegoś niezrozumiałego i niepojętego. Wiele razy tak się czułam. Jakbym była jedynie narzędziem, które przekazuje to co jakaś wyższa siła chce powiedzieć. Kosztem mojego życia, kosztem mnie. Nic się w takich chwilach nie liczyło tylko pisanie. Wszystko schodziło na dalszy plan. Tylko pisanie i odmierzanie słowami czasu. Ten wiersz nie jest mi jednak bliski. Mówię w nim o tym co mnie raniło. Jakby te drzwi przypomniały mi o istnieniu innego, idealnego świata tak różnego od tego w którym tkwiłam. Siedziałam na tej łące i zastanawiałam się kim jest Ewa Sonnenberg. Miałam do siebie tak daleko. Nie umiałam się utożsamić sama ze sobą. Moje istnienie wydawało mi się tak samo abstrakcyjne jak ten numer na drzwiach. Odczuwałam jakbym się nagle stała kimś zupełnie innym. Za dużo było tego co złe, które zupełnie nie pasowało ani do tych drzwi, ani do tej łąki, ani do Anglii. Chciałam zacząć od nowa ale wiedziałam, że muszę stać się kimś innym. Kimś, kto to zło zapomni. Kimś, kto to zło przepracuje. Ponazywa. Odreaguje. Skonfrontuje z tym co było poza granicami kraju. Może dlatego sporo wtedy podróżowałam. Chciałam zaznać czym jest świat poza moim krajem. To nie była ucieczka. Chęć skonfrontowania siebie z innymi cywilizacjami, innym językiem, innymi ludźmi, inną kulturą. To miało poszerzyć mój punkt widzenia. To miało mi pomóc w odnalezieniu nowej siebie. Wątpiłam. Ale wątpienie to sfera na kolejne pytania i odpowiedzi. Pytaniem było nowy życie. Odpowiedzią moje podróże.

© Ewa Sonnenberg