nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

PLANETA, Virtual trip 3

2015-09-05 13:10

GENETYKA INSPIRACJI
Inspiracja jest jak budowanie wehikułów czasowych. Wczoraj szalona herbatka z Platonem, dziś crazycoctail z Miką Ninagawą, jutro lampka czerwonego wina z Leonardo da Vinci, pojutrze szybka kawa z Warholem. Przeszłość – przyszłość, jakby linearność czasu nie istniała, jakby została zakłócona historia czasu na rzecz Ciągłej Obecności: punkty świetlne na ekranie naszej cywilizacji. Jednoczesność. Arystotelesowkie powstawanie i ginięcie przekształcone w proste procesy cywilizacyjne: regeneracja, przetwarzanie, mutowanie. Uruchomienie czasu poza czasem / uruchomienie czasu równoległego / uruchomienie auto-czasu / uruchomienie czasu, w którym nie ma zegarów / uruchomienie czasu, który zależy od aktualnych relacji z otoczeniem. Pojawianie się kolejnych postaci z historii jak hologramy naszej wrażliwości. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość coś się równoważy we wszystkich kierunkach równocześnie: coś się zazębia, coś się replikuje, coś się powtarza, coś się imituje. Symultaniczne rozmowy między epokami.
Kontynuacja?
Ciągi dalsze, które są odpowiedzią na to co było. Historia byłaby więc historię kolejnych odpowiedzi? A jak brzmiało pytanie? Safona zwierza się Wu Tsao „dziewczyny są coraz bardziej chłopcami”, hipertekst demontuje początek, środek i zakończenie wg Arystotelesa, sztuka to hipertekstualność dziejów, nie ma żadnego NEW, znak odwołuje do znaku, sygnał do sygnału, symbol do symbolu, przekaz do przekazu, przesłanie do przesłania, trwa nieustanne TERAZ, w formie silikonowego „keep smiling” lub „take it easy”. Komunikacja: PRZEKAZYWANIE MYŚLI STAJE SIĘ CORAZ SZYBSZE, wyeliminowanie barier językowych. Gdy zabraknie słów czym je zastąpimy? Gdy zabraknie kontekstów czym je wypełnimy? To co niewypowiedziane nie przysługuje temu co oczywiste. Jeden poziom przejrzystości. Hussein Chalayan kreuje z kobiety chłopca i dziwkę w jednej osobie ubierając ją w silikonowe stroje emanujące kosmicznym światłem, sklonowana Dolly prowokuje Franco Angeloni do zawołania: „Welcome to The Super Genetic Market!”, w tej instalacji na półkach ustawia słoiczki z kolorowym genetycznymi cieczami: „IDEALIST”,
„MISOGYNIST”, „DICTATOR”, „ANARCHIST”, „ASTRONAUT” , „FAMOUS”,  „GENIUS” etc. Mariko Mori wciela się w androidyczną wróżkę zastępując XIX mit dandysa, androidy z filmu „Blade Runner” są bardziej ludzkie od ludzi, maszyny są bardziej uprzejme od ludzi, anonimowa postać Mouchette całuje nas z ekranu komputera, linearność tekstu literackiego jest coraz bardziej wątpliwa o czym przekonuje nas Suzanne Hove, przestrzeń za plecami Giocondy uzyskała wymiar przestrzeni wirtualnej, obok Primavery Boticellego pojawiła się nowa postać wiosny: dziewczynka z różowym lizakiem Ninogawy, czas zwiększa prędkość nie daje szans myślicielom „HARDER, BETTER, FASTER, STRONGER „techno manifest zespołu Daft Punk, narusza klasyczny paradygmat „festina lente”, bulwersująca nagość ze „Śniadania na trawie” Maneta stała się kostiumem w instalacjach Beecroft, światło Rembrandta zastąpiła „baths of light” Lieko Shiga, maszyny stają się ludźmi, ludzie maszynami (Andy Huang, „Doll face”), tradycja eschatologicznego wyboru między dobrem a złem zastąpił wybór między czerwoną a niebieską pigułką z „Matrixu”, paradygmat platoński zostaje obalony: dzieło sztuki staje się ideą samą w sobie!

© Ewa Sonnenberg