nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

PONIEWCZASIE. Posner-Szczygielski Zenon

2017-01-29 15:43

POSNER-SZCZYGIELSKI ZENON (1897-1964). Poeta, prozaik, tłumacz i autor wspomnień. Publikował m.in. jako Zenon Szczygielski i Zenon Władysław Szczygielski.
Nie dajmy wiary Mieczysławowi Giergielewiczowi, który napomykał o „nieporadnych wierszach Szczygielskiego”. Co więcej, Giergielewicz wyrokował, że „Bez patosu” to „nieudolny, niestety, pod względem pisarskim tomik”. Przeciwstawiam się wszelkiej nieostrożności. Bo w wypowiedzi Giergielewicza niepokoi właśnie nieostrożność. Wystarczy przyjrzeć się „Refleksji”:

Motyle-jednodniówki jesteśmy, poeci,
ckliwie nam i nudno wśród sytych, wygodnych...
Pamiętasz wojny noc, gdy księżyc smutnie świecił,
trwożną noc, złowrogą – początek nocy podłych?

Byliśmy jeszcze razem i odtąd jestem sam.
Dawny świat daleki i droga tak daleka –
zawlokła gdzieś do topól w Kazachstan,
w kirgiski step, pod fiolet nieb Uzbeka (...).

Wiersz się nie udał – nie moje to rzemiosło.
Tu trzeba by wieszcza o mocy Adama:
my zamiast bardonu brzękadełka mamy...
Trudno! Byleby tylko nowe piękne życie wzrosło!

Mógłbym dla przykładu przywołać „Wiersz sentymentalny”, ale niechaj zatrzyma nas fragment „Refleksji”. Z ową pierwszorzędną wzmianką o poetach („motyle-jednodniówki jesteśmy”), dla której warto obronić Szczygielskiego przed zapomnieniem. I przed niechęcią Giergielewicza.

Zenon P.-Szczygielski: „Bez patosu”. Drukarnia „Hapoel Hazair”, Tel-Aviv 1943, s. 16

[17 III 2007]
© Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki