Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

WĘDROWNICZEK, Poezja, która zatyka

2021-07-08 15:58

15.06.21 Ciechanów
Piękny, słoneczny dzień i wreszcie spotkanie „na żywo”. Jadę do Ciechanowa, by odebrać zaległą – z przyczyn zdrowotno-pandemicznych – nagrodę „Wiersz Roku 2019”, przyznaną mi przez Związek Pisarzy Katolickich. Ma to miejsce w miejskiej bibliotece podczas imprezy z okazji Światowego Dnia Poezji, przeniesionej na dziś z 21 marca. Spotkanie otwiera prezes Związku Pisarzy na Mazowszu, Teresa Kaczorowska, która podkreśla, że organizacja istnieje już 21 lat, rok krócej niż obchodzone co rok święto poezji. Stanowi ono dobrą okazję do przyznania nagrody za najlepszą książkę roku „Złote Pióro”, która funkcjonuje od osiemnastu lat i dotyczy wydawnictw członków zrzeszającego 25 osób związku.
Przewodniczący jury, krakowski poeta i franciszkanin, Eligiusz Dymowski, zwraca uwagę, że można wyobrazić sobie życie bez pandemii, ale nie da się istnieć bez literatury i sztuki, bo one uszlachetniają oraz pobudzają myślenie i wrażliwość. Tegorocznym laureatem nagrody „Złote Pióro” został regionalista i genealog, Andrzej Zygmunt Rola-Stężycki, za książkę „Nieznamierowice. Niegdyś miasto. Opowieść subiektywna”, a właściwie za całokształt twórczości, która obejmuje aż 26 książek oraz wiele publikacji popularyzujących dzieje Południowego Mazowsza, kilkadziesiąt genealogicznych monografii rodzinnych i kilkaset artykułów prasowych dotyczących historii regionu. Laureat przyznaje, że uprawia trudny rodzaj literatury faktu, która musi trafić do wszystkich. Zajmuje się on małą ojczyzną, promując historię tego małego świata. Pochodzi z Grójca, z okolic którego wywodzi się aż 311 rodzin szlacheckich (to ewenement). Interesuje go też Zapilcze, enklawa przyrodnicza i kulturalna, leżacą na pograniczu Mazowsza, Małopolski i Wielkopolski.
Teraz czas na moją nagrodę, którą wręcza mi Juliusz Erazm Bolek. Czytam więc wyróżniony „Sonet III”, a potem nadchodzi oczekiwany koncert z okazji setnej rocznicy urodzin Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Występują Sławomir Zygmunt (śpiew, gitara, harmonijka ustna), który jest również autorem muzyki, oraz Krzysztof Domański (gitara akustyczna). To nastrojowe, subtelne granie do wierszy Krzysztofa Kamila, chociaż wykonawca potrafi czasem podnieść spokojny na ogół ton głosu i nadać mu ostrzejszą, emocjonalną barwę. Z przyjemnością obcujemy z tą jedyną w swoim rodzaju poezją, gdzie przenikają się miłość, śmierć i poczucie zagrożenia oraz baśniowy świat symboli. Sławomir Zygmunt wychowywał się w tradycji AK, powstania warszawskiego oraz w kulcie Baczyńskiego: – Moi dziadkowie mieszkali w tej samej co KKB kamienicy, a mama czytała mi jego wiersze na dobranoc. Ta poezja jest tak piękna, że gdy ją śpiewam, to mnie aż zatyka.
Ostatnim punktem tego uroczego, kameralnego wieczoru wśród półek z książkami jest wystawa poetycko-plastyczna „Fake news”, autorstwa Juliusza Erazma Bolka (słowa) i Luizy Kwiatkowskiej (grafika). Poeta prezentuje swój nowy kalendarz, w którym refleksjom na temat fałszywych informacji towarzyszą ilustracje trochę w stylu pop. „W tej szarej rzeczywistości tylko kłamstwa są kolorowe” – ironizuje Bolek. „Prawdę mówiąc, kłamałem – powiedział fake news” – kpi w ostatnim wpisie w kalendarzu Tomasz Dąbrowski.

© Marek Czuku