Nowości 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

Książki z 2021

Andrzej Ballo Albowiem

Alina Biernacka Kiedyś, jednak. Wiersze wybrane (1977-2020)

Maria Bigoszewska Złodziejska kieszeń

Jarosław Błahy Zaklęty w szerszenim gnieździe

Nicolas Bouvier Na zewnątrz i wewnątrz

Roman Chojnacki Pasterz słoneczników

Roman Ciepliński Życie zastępcze

Wojciech Czaplewski Książeczka wyjścia

Marek Czuku Róbta, co chceta

Adrian Gleń M [małe prozy]

Małgorzata Gwiazda-Elmerych Zapojutrze

Tomasz Hrynacz Emotywny zip

Tomasz Hrynacz Pies gończy

Jarosław Jakubowski Bardzo długa zima

Jarosław Jakubowski Ciemna Dolina

Lech M. Jakób Ćwiczenia z nieobecności

Zbigniew Kosiorowski Zapodziani

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito

Bogusława Latawiec Nieoznakowany szlak

Ryszard Lenc W cieniu Golgoty

Artur Daniel Liskowacki Cukiernica pani Kirsch (wydanie 2)

Artur Daniel Liskowacki Eine kleine (wydanie 4)

Artur Daniel Liskowacki, Bogdan Twardochleb Przybysze i przestrzenie. Szkice o pisarzach szczecińskich

Joanna Matlachowska-Pala Bezpowrotne

Piotr Michałowski Dzień jest wierszem, świat kolorem

Dariusz Muszer Dzieci krótszej nogi Syzyfa

Marek Pacukiewicz Wieki średnie

Małgorzata Południak Podróżowanie w przestrzeni

Karol Samsel Autodafe 4

Grzegorz Strumyk Wyjście

Michał Trusewicz Przednówki
 

"Nocny gość", https://pl-pl.facebook.com/mbpopole, 28.12.2021

copyright © https://pl-pl.facebook.com/mbpopole 2021

Akcja tego dramatu dzieje się w domu Williama Szekspira w Stratfordzie, w ciepłą, czerwcową noc roku 1615. Zbliża się burza, słychać ujadanie psów. Obok autora Makbeta na scenie pojawi się jeszcze Nieznajomy i jego sługa.

W swoim dramacie autor „Sztuki ucieczki” wyrywa nas z naszych komfortowych stref (mniej czy bardziej) prostymi, chciałoby się powiedzieć, prawdami. A w zasadzie pyta o status prawdy, jej niezbywalne atrybuty. Bo o nią przede wszystkim idzie tu gra. Stąd zostajemy zarzuceni pytaniami, jakie kolejne sceny niosą w swoich podtekstach. I tak, kołacze się po głowie: czy da się ustalić pierwotną wersję zdarzeń, jeżeli poznajemy ją z perspektywy co najmniej dwóch osób? Czy pozory czasami mają moc sprawczą i po czasie przypisujemy im rolę przewodnią? Gdzie jest granica między zmyśleniem, a rzeczywistością – jak jej dociec? „Tylko / te rzeczy, których nie można kupić, nawet gdyby się miało / wszystkie pieniądze tego świata, są coś warte. Inne nic. / Czyżbyś nie wiedział o tym?”. Czy tam gdzie jest nasz skarb, znajdziemy nasze serce? Czy nienawiść, pogarda i bluźnierstwo są dostatecznymi argumentami na rzecz tezy, że nie ma nic, co przekroczyłoby nasze ograniczenia? Czy suma nieopowiedzianych historii, gdyby pozwolić im wybrzmieć, zapisałaby się na korzyść frasunków gnębiących nas bardziej, czy nadziei, odwołujących się do optymizmu? Mówi Nieznajomy: „Łzami i krwią napełnione są skarbce tej ziemi”. Wolimy żeby raniła nas prawda, czy pocieszało kłamstwo?

Ćwikliński pokazuje umowność wszystkiego, relatywność zdarzeń, pozór pewności. Wypaczenia tego, co prawdziwe, przez nieposkromione ambicje, niespełnione władcze ciągoty, pragmatyczne interesy, niskie pobudki. Dlatego przeczytamy na pierwszej stronie: „Szczęściem jest spotkać na / swej drodze dobrego człowieka”.

Bowiem: „Życie nauczyło mnie, że nie / ma wypadków. Są przyczyny i skutki”. „Rzeczy zwykle nie są tym, czym się być wydają”. „Człowiek nie jest wielki dlatego, / że ma wiele... To, co po nas zostanie, zmieści się w dłoni”. „Człowieka nie ma, potem jest, potem znów go nie / ma. Ot, wszystko. Cała filozofia. Reszta to złudzenia. W sumie / wszystko to nic nie znaczy...”. „Wszyscy znaczymy / niewiele. Tyle, co nic”. „Człowiek / ma dwie ręce. Jedną, by pomóc sobie. Drugą, by pomóc / innym. Gdy złoży je do modlitwy, nie pomoże nikomu”. „Kiedyś nie / było ludzi na świecie i kiedyś ich znów nie będzie. Pewnego / dnia wygra śmierć”. „Każdy z nas idzie swoją drogą / i w swojej nocy...”. „Nie znamy samych siebie, cóż więc wiemy / o innych?”. Czy można znaleźć coś jeszcze pomiędzy prawdą, a fałszem? „Tej nocy umrą ludzie, którzy, kładąc się spać, mówili: to i to / zrobię o świtaniu, to i tamto w południe, a to pozostawię na / wieczór”.
Bartosz Suwiński


Krzysztof Ćwikliński Nocny gośćhttp://www.wforma.eu/nocny-gosc.html