copyright © http://www.dziennikteatralny.pl 2022
Miejska groza przybiera wiele masek. W piątym wydaniu „City” pojawia się klasyczny kryminał, horror pełen zjawisk ponadnaturalnych, opowiadania romansujące z science-fiction, transhumanizmem czy ekokrytycyzmem.
Odczucia związane z lękiem i niepokojem każdy z autorów starał się wydobyć na światło dzienne w nieco odmienny sposób, co stanowi nie tylko o różnorodności, ale i o sile tej antologii. W wielu zamieszczonych w „City” opowiadaniach dramat rozgrywa się w blokowiskach, na miejskich cmentarzach i ponurych rubieżach.
Arenami działań są lokacje, które kojarzą się dosyć jednoznacznie ze wszelkiej maści złem i brudem. W „Keri” Agnieszki Gracy mamy natomiast do czynienia ze śledztwem w sprawie morderstwa dziewczyny, popełnionego w miejscu, w którym powinna czuć się bezpieczna – mało tego, powinna się w nim realizować. Teatrem działań mordercy stała się bowiem próba szkolnego teatru wystawiającego tytułową sztukę. Ten zgrabny zabieg przypomina nam, że zło może po nas sięgnąć nawet wtedy, gdy absolutnie się tego nie spodziewamy.
Zbiór spinają klamrą opowiadania Kazimierza Kyrcza Jra, które nie wikłają czytelnika w ucieczkę przed demonami, bądź apokalipsę żywych trupów. Mamy tu do czynienia z pozornie niegroźną pogawędką starszych panów, którzy spotykają się w restauracji. Ich rozmowa jest podszyta specyficznym słownictwem, z humorem nastawionym na ironię. Choć te teksty zostały napisane lekkim piórem, bije z nich beznadzieja, czarna wizja rzeczywistości, z którą konfrontujemy się na co dzień. Umiejętność uchwycenia mrocznej perspektywy w tak niepozornych sytuacjach to gotowa recepta na literacki sukces.
Tomasz Ciastoń
City 5. Antologia polskich opowiadań grozy – http://www.wforma.eu/city-5-antologia-polskich-opowiadan-grozy.html