Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

PLANETA, Historia wierszy 40

2017-12-30 15:33

Wiersz „Wołanie I” z tomiku „Płonący tramwaj” (2001) jest tekstem, który jest poetyckim opisem snu. Niewiele mam takich wierszy, ale zdarza się, że sny przechodzą jakimiś somnambulicznymi drogami do wiersza. Sen z tego wiersza był na tyle sugestywny i mocny, że nie potrafiłam się od niego uwolnić. Śniło mi się, że jestem na pustyni czuję piasek pod nogami, który przesypuje się między palcami. Nagle pojawia się Chrystus obejmuje mnie wtedy tracę grunt pod stopami i jestem jakby zawieszona w powietrzu. Boję się a on się śmieje. Wtedy z piasku zaczyna wyłaniać się kamienny tron. On siada na tym tronie i cały czas się śmieje. Potem widzę człowieka, który wskakuje w przepaść. Wskakuje i znów wskakuje. Ta scena nieustannie się powtarza. Ten sen zrobił na mnie olbrzymie wrażenie. Do dziś pamiętam atmosferę tego snu. Mój strach i śmiech Chrystusa. Jakby mówił, że nie ma na świecie rzeczy, której trzeba byłoby się bać. Wiersz jest dokładnym opisem tego snu. Pisałam go w totalnej ciszy nocy. Wracając nie tyle do fabuły snu co do jego klimatu. Zadziwiające było to, że wtedy nie chodziłam do kościoła i daleko mi było do religijnego myślenia. Nie wiem skąd pojawił się ten sen. Trwał we mnie jak jakiś sekret, który miał stać się moim skarbem. Skarbem był tron z Chrystusem, który zdawał się mówić, że nic nie ma znaczenia. Skarbem był nieustannie wskakujący człowiek w przepaść, który był jak odkrycie że cokolwiek zrobimy wciąż będzie się powtarzał ten sam motyw naszego charakteru jak nieuchronność jednego i tego samego. Pomimo, że wiersz był pisany pod dyktando snu pisałam go powoli. Pamiętam jak zatrzymywałam się nad każdym słowem. Odmierzałam słowa jakbym ważyła je na specjalnej wadze do odmierzania tego co ważne, mniej ważne i najważniejsze. Byłam przejęta tym snem i podobnie przejęta byłam faktem pisania tego wiersza. Chciałam w nim oddać nie tylko fabułę snu, ale to co przeżywałam w tym śnie. Wszystkie odcienie tego niezwykłego spotkania z Chrystusem.

© Ewa Sonnenberg