nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

PLANETA, Virtual trip 14

2015-11-21 15:18

PRZEKRACZANIE SIEBIE = AKROBACJE TYMACZASOWEGO „JA”
Myślenie sztuką jest myśleniem w relacji do samego siebie. Odtwarzaniem napięć między świadomością i podświadomością. To pomiędzy daje wskazówkę:
Rozkoduj się na szereg następujących po sobie tożsamości. Tożsamość multiplikowana wylosowuje się z liczby pojedynczej przyjmując rolę liczby mnogiej. Fragmentaryzacja osobowości na szereg wymienialnych podzespołów. Rimbaud’owskie „ja to ktoś inny” rewolucjonizuje pojęcie eksponowania swojego ja. Tożsamość staje się wielokierunkowa, wielokrotna, różnozwrotna, wielofunkcyjna. Wynalazek autonomii własnego i pojedynczego „ja” zawodzi w biostrukturach i wirtualnych mirażach. Artyści – kameleony, ich tożsamość nie jest kwestią biologicznej czy społecznej determinacji, ale wolnego, świadomego, artystycznego wyboru. Ja, wyartykułowane by przetwarzać, zmieniać, transformować. Może dlatego jest mi bliska autokreacja jaką podejmuje – niczym dialog z samym sobą – Mariko Mori. Wciela się w postać mangowej cyber – bogini, bohaterkę post- startrekowego serialu SF, (fotografie „Subway”), syntetyczny wytwór biotechnologiczny przypominający Idoru opisywana przez Williama Gibsona („Last Departure”), androidyczną wróżkę z zagadkową kryształowa kulą (”Mikono – Inori”). „Ja” przesunięte na oddziaływanie. Tożsamość jest towarem, łatwo  reprodukowanym, do recyclingu, do odtwarzania, do sprzedania. Moje „ja” jest częścią artystycznej kreacji zarówno do użytku wewnętrznego jak i zewnętrznego. Jednorazowe, tymczasowe, prowizoryczne. „Ja” staje się dziełem sztuki. „Ja” do wystawiania w muzeach świata. „Ja” na które czekają zgłodniałe nowych wrażeń mass media. Wreszcie „ja” wolne od wszelkich konsekwencji egzystencjalnych, determinacji biologicznych, relacji społecznych. W programie bohatera romantycznego z XIX wieku jest taki moment transformacji w kogoś innego. Autodestrukcja połączona z autokreacją miałaby więc swoje korzenie w romantycznym kształtowaniu bohatera lirycznego. Modyfikowane pragnienie za nieosiągalnym „ja”. Jak choćby moje noty biograficzne ironizujące taką postawę artystyczną: poetka, pianistka, eseistka, artystka, rewolucjonistka, kontrabasistka, solistka, alpinistka, rekordzistka, konserwatystka, optymistka, nonkonformistka, statystka, perfekcjonistka, egoistka, wokalistka, hazardzistka, szansonistka, szachistka.  
Swoista kreacja, ale i odczucie bycia więcej, bardziej, poza, wszędzie, wszystkim – proponowana przez Davida Bowie: Major Tom, Thin White Duke, Alladyn Sane, Ziggy Stardust, Nathan Adler...

© Ewa Sonnenberg