Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

WĘDROWNICZEK, 11 razy Szymborka

2019-07-16 13:15

Oto moja odpowiedź na „wypuszczoną” przez Karola Maliszewskiego w 2016 r. sondę badawczą związaną z Wisławą Szymborską.

1. Czy wymieniłbyś Wisławę Szymborską pośród swoich poetyckich patronów?
– I tak, i nie. Tak – bo to poetka wybitna, a mnie inspirują różni wielcy poeci – zarówno polscy, jak i zagraniczni. Nie – bo piszę zupełnie inaczej i jako twórca szukam własnego języka, własnych środków wyrazu.

2. Czy pamiętasz któryś z jej tomików albo pojedynczy utwór i uważasz, że były dla ciebie ważne?
– Czytałem prawie wszystkie jej wiersze, jedne zapamiętałem lepiej, inne gorzej. A to, co najbardziej pozostało, to hity typu „Nic dwa razy”, „Kot w pustym mieszkaniu”, pierwszy kupiony przeze mnie jej tomik „Ludzie na moście”.

3. Może zainspirowało cię coś z jej biografii, zainteresowała postawa życiowa, osobne miejsce w środowisku literackim?
– Ciekawa dla mnie była jej osobność przy całym szumie wokół jej osoby i powszechnym uznaniu, a także jej skromność, dystans do świata i poczucie humoru.

4. Czy zdarzyło ci się w swoich wierszach nawiązywać wprost (bądź aluzyjnie) do twórczości Szymborskiej?
– Często nawiązuję w swoich wierszach do różnych „skrzydlatych słów”. Z pewnością w całej tej intertekstualności i aluzyjności pojawiły się też akcenty „szymborskie”, ale nie mam wierszy bezpośrednio nawiązujących do twórczości naszej noblistki.

5. Może użyłeś fragmentu jej poezji jako motta, wtrętu, cytatu itd.?
– Nie przypominam sobie. Motta czy cytatu na pewno nie użyłem, subtelne, aluzyjne nawiązania z pewnością były, bo sporo w moich wierszach różnych przywołań.

6. Czy uważasz, że tego typu fragmenty krążą w świadomości społecznej? Jakie to byłyby urywki?
– Zwykli śmiertelnicy raczej nie interesują się poezją, ale chyba fraza „Nic dwa razy się nie zdarza” trafiła do szerszego obiegu (dzięki Korze). Poza tym w kręgach inteligencko-literackich krążą bon moty typu „tego nie robi się kotu”, „jesteśmy dziećmi epoki”, „wielka liczba” czy „zemsta ręki śmiertelnej”.

7. Czy istnieją, twoim zdaniem, jakiekolwiek ślady nawiązań do jej poezji we współczesnej liryce? Kojarzysz jakiegoś autora (autorkę) z takimi próbami?
– Sporo takich nawiązań czy wręcz odwołań do całych wierszy Szymborskiej – zarówno u poetów uznanych, jak i stawiających pierwsze kroki. Jest np. w Łodzi taka mniej znana poetka Monika Klukas, która wprost nawiązywała do wierszy autorki „Chwili”.

8. Czy przyznana 20 lat temu Nagroda Nobla miała wpływ na twój odbiór jej twórczości?
– Na pewno, choć czytałem ją już znacznie wcześniej.

9. Uważasz, że o tej poezji powiedziano wystarczająco? A może oczekujesz jakichś odkryć dotyczących twórczości i biografii Wisławy Szymborskiej?
– Myślę, że napisano o niej już bardzo dużo i prześwietlono ją wzdłuż i wszerz. Cenne teraz – według mnie – byłyby indywidualne odczytania tej poezji przez współczesnych poetów różnych pokoleń.

10. Jakie odnosisz wrażenie związane z trwaniem tej poezji? Starzeje się, ginie na zakurzonej półce, czy jest (bądź może być) wciąż żywa dla dzisiejszego czytelnika?
– Uważam, że ta poezja przetrwała próbę czasu dzięki uniwersalności podejmowanych tematów oraz oryginalnemu językowi. Trudno prorokować, ale wydaje mi się, że i za sto lat będzie czytana.

11. Jakiego pytania, Twoim zdaniem, zabrakło w tej ankiecie?
– Ankieta jest ok. Można zadać mnóstwo innych pytań, ale to już by była inna ankieta.

© Marek Czuku