Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

WĘDROWNICZEK, Porządek wiersza, porządek świata

2024-01-23 11:37

Nowy tom wierszy cenionego poety, prozaika i eseisty Piotra Szewca pt. „Zielony anioł i inne oktostychy” (Kraków 2023) zawiera 53 utwory napisane z użyciem kunsztownej i trudnej formy. Oktostych pojawił się w polskiej poezji w XVII wieku. Formą tą posłużył się Kasper Twardowski w poemacie „Pochodnia miłości bożej” oraz Piotr Kochanowski w przekładzie „Orlanda szalonego” Ludovica Ariosta. Oktostychy pisali m.in. Artur Oppman, Leopold Staff, Jarosław Iwaszkiewicz, Jan Lechoń, Jerzy Liebert i Jarosław Marek Rymkiewicz, choć treść ich wierszy była całkiem odmienna niż Piotra Szewca.
Wszystkie utwory ze zbioru „Zielony anioł...” złożone są z czterech dystychów o układzie rymów parzystych aabbccdd. Siedemnaście oktostychów napisanych jest jedenastozgłoskowcem, natomiast 36 – trzynastozgłoskowcem. Oprócz wierszy tom zawiera piętnaście komentarzy do niektórych z nich oraz komentarz do układu całego tomu.
Oktostychy Piotra Szewca powstały w okresie od lutego do października 2022 r. Poeta traktował to pisanie raczej jako jednorazową przygodę, choć formą tą parał się już w czasach młodości. Jak powiedział w jednym z wywiadów, przyczyną tej zmiany dykcji, języka i obrazowania była potrzeba odpoczynku od dotychczas uprawianych form i sprawdzenia się w nowej oraz nawiązania przy okazji do tradycji.
Oktostych to forma krótka, całkowicie zamknięta, bo ogranicza autora. Oprócz skończoności jej cechą jest doskonałość. Porządek w wierszu jest przypisany porządkowi świata, w przeciwieństwie do chaosu i nieładu. Przyjęta konwencja nie jest pustą formą, ale coś wypełnia. Daje więc lepsze narzędzia niż wiersz wolny do zadawania pytań metafizycznych. Jej niezbyt poważny kształt pozwala szybciej dotrzeć do zrozumienia istoty. Piotr Szewc napisał w notce na skrzydełku książki, że forma oktostychu otworzyła mu „możliwość zdawania sprawy o świecie i [jego] w nim uczestnictwie, o radości i udręce”, gdy „przemyślenia, obserwacje i emocje mogły się wyrazić w sposób [dla niego] nieoczywisty i nieoczekiwany”.
Autor w sposób pogodny i przyjazny opisuje świat przyrody, dokonując jego pełnych uroku, żartobliwych personifikacji („kosy rozmawiają z ciszą”, „lilie słuchają”, „w trawie wiatr przysiadł”, „krety szukają przyczyny”). Tam wszystko jest w ruchu i w sposób naturalny, cykliczny przemija, jak pory roku:

„Świat stoi w miejscu i w ruchu się zmienia
Z nim przemijają jeży pokolenia”
(...)

[całą recenzję można będzie przeczytać w jednym z kolejnych numerów „Wyspy”]
© Marek Czuku