nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

"Kopuła", http://annasikorska.blogspot.com, 01.02.2015

copyright © http://annasikorska.blogspot.com 2015

Ochrona przed skażonym środowiskiem wymaga szczególnej ochrony. W tym celu powstały kopuły, które mają zapewnić ludziom dobre warunki na rok. Nikt jednak nie przewidział, że wyjścia na powierzchnię może zająć znacznie więcej czasu, a mieszkanie w kopułach przyniesie wiele problemów, z którymi trzeba się uporać. Z tego powodu powołano rady kopuł z radą najwyższą. Ich celem jest ciągłe monitorowanie zmian zachodzących wśród mieszkańców, walka z problemami i nieokreślonym Dyrektoriatem, który pragnie z zewnątrz (skażonej Ziemi) podbić kopuły, w których obronie wysyłane są liczni żołnierze cieszący się specjalnymi przywilejami.

Codzienne zebrania pozwalają nie tylko kontrolować stan kopuły i dzielić się informacjami docierającymi z innych kopuł, ale też ma zapobiec władzy jednej osoby. Jednym z wielu problemów, z jakimi borykają się mieszkańcy głównej kopuły jest duży odsetek zgonów, starzejące się społeczeństwo i brak wystarczającej ilości żywności. Zadania kopuły nastawione są na inny cel: przetrwanie, więc tu rozwój rolnictwa nie wchodzi w grę. Brak możliwość sprowadzenia żywności z innych miejsc sprawia, że władze przyjmują drastyczne środki mające uwolnić mieszkańców od problemów: izolacja płci, aby nie było narodzin.

„Kopuła” to apokaliptyczna wizja społeczeństwa, która ociera się o nasze realia, w których władza pragnie kontrolować każdy aspekt życia obywatela: od poczęć, przez szczepionki, wojsko, po wyznaczanie limitów produkcji żywności. Całkowita kontrola kończy się klęską, która ma niejedno zakończenie.

Stylistyka „Kopuły” znajduje się na pograniczu „Roku 1984” i „Folwarku zwierzęcego” Orwella, „Procesu” Kafki, „Ceny” Łysiaka i peerelowskiej nowomowy, która niepowodzenia upatruje w działaniach wrogiego Dyrektoriatu pragnącego zniszczenia kopuł. Bardzo wiele w niej dialogów, które zastępują większość opisów sytuacji. Z tego powodu powieść bardzo dobrze sprawdzi się na scenie.

Anna Sikorska


Paweł Jakubowski Kopuła – http://www.wforma.eu/kopula.html