Nowości 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

Książki z 2021

Andrzej Ballo Albowiem

Alina Biernacka Kiedyś, jednak. Wiersze wybrane (1977-2020)

Maria Bigoszewska Złodziejska kieszeń

Jarosław Błahy Zaklęty w szerszenim gnieździe

Nicolas Bouvier Na zewnątrz i wewnątrz

Roman Chojnacki Pasterz słoneczników

Roman Ciepliński Życie zastępcze

Wojciech Czaplewski Książeczka wyjścia

Marek Czuku Róbta, co chceta

Adrian Gleń M [małe prozy]

Małgorzata Gwiazda-Elmerych Zapojutrze

Tomasz Hrynacz Emotywny zip

Tomasz Hrynacz Pies gończy

Jarosław Jakubowski Bardzo długa zima

Jarosław Jakubowski Ciemna Dolina

Lech M. Jakób Ćwiczenia z nieobecności

Zbigniew Kosiorowski Zapodziani

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito

Bogusława Latawiec Nieoznakowany szlak

Ryszard Lenc W cieniu Golgoty

Artur Daniel Liskowacki Cukiernica pani Kirsch (wydanie 2)

Artur Daniel Liskowacki Eine kleine (wydanie 4)

Artur Daniel Liskowacki, Bogdan Twardochleb Przybysze i przestrzenie. Szkice o pisarzach szczecińskich

Joanna Matlachowska-Pala Bezpowrotne

Piotr Michałowski Dzień jest wierszem, świat kolorem

Dariusz Muszer Dzieci krótszej nogi Syzyfa

Marek Pacukiewicz Wieki średnie

Małgorzata Południak Podróżowanie w przestrzeni

Karol Samsel Autodafe 4

Grzegorz Strumyk Wyjście

Michał Trusewicz Przednówki
 

"Osiem", www.qfant.pl, 20.11.2011

copyright © www.qfant.pl 2011

W swoich czytelniczych poszukiwaniach natrafiam na książki, które trudno jednoznacznie określić. Wymykające się rozsądkowi, w jakiś sposób nierzeczywiste. Takie pozycje intrygują, przyciągają uwagę. Wręcz zmuszają do zapoznania się z nimi.

Książką tego rodzaju jest najnowszy zbiór opowiadań Krzysztofa Maciejewskiego. Pisarza, który tą właśnie pozycją debiutuje na polskim rynku słowa pisanego. Wydany przez wydawnictwo Forma zbiór „Osiem” już samym wyglądem wzbudza zainteresowanie; specyficzny, kwadratowy format i utrzymana w niebieskiej tonacji okładka, będąca pełnym odzwierciedleniem treści; na pierwszy rzut oka przedstawiająca chaos, a dopiero po wnikliwym wpatrywaniu się, odsłaniająca szczegóły.

„Osiem” mieści w sobie – jak sama nazwa wskazuje – osiem krótkich opowiadań, na niewiele ponad siedemdziesięciu stronach. Zdawałoby się więc, że zbiorek jest lekturą szybką i łatwą. Tymczasem, Maciejewski pokazuje, że nie można określać książki po objętości. W swojej prozie łączy fantastykę naukową, horror i thriller, tworząc bardzo skondensowaną mieszankę. Dodatkowo, przez tylnie drzwi wkrada się groteska, tworząc irracjonalną zupę. Taki zabieg może zaskoczyć, lecz jednocześnie pokazuje, że autor nie boi się prozy ambitnej, jednocześnie nie dając się zamknąć w żadnych schematach.

Zbiór czyta się szybko, po każdym jednak opowiadaniu dobrze jest przystanąć i pomyśleć o tym drugim, z pozoru nie zauważalnym dnie. Tekstem, który szczególnie na to zasługuje jest „Potwór i drzewo”, jedno z ciekawszych opowiadań, spisane w formie przepełnionych melancholią i tęsknotą listów dwóch istnień, które się nigdy nie spotkały. Drugim godnym wyróżnienia zdaje się być „Niebiańska smycz”, lekko humorystyczna historia, rzucająca nowe światło na życie pozagrobowe i działanie zaświatów.

„Osiem” Maciejewskiego nie jest zwykłą beletrystyką. To proza bardzo ambitna, posiadająca wiele znaczeń i głębi, nie przestająca być rozrywką. Klimatu dopełniają irracjonalne, lecz pełne fantazji ilustracje Krzysztofa Ramockiego. To chyba one najmocniej sprawiły, że książka skojarzyła mi się z innym, dosyć ciekawym projektem fantastyczno-naukowym, zbiorami opowiadań „Stało się jutro”. Oczywiście, na to skojarzenie nie składają się tylko niestandardowy format i intrygujące ilustracje. W porównaniu, opowiadania z tych zbiorów wydają się mieć pierwiastek wspólny, którym nie jest tylko science fiction. To podobieństwo tkwi w specyficznym stylu, nawiązującym do czasów, kiedy fantastyka naukowa świeciła w Polsce tryumfy.

Lektura „Osiem” sprawia, że nasuwa się pytanie: czy możliwe jest, by w przyszłości zbiory opowiadań Krzysztofa Maciejewskiego stały się projektem o podobnej rozpoznawalności jak dawniej „Stało się jutro”? Czas – jak zawsze – pokaże. Ja zaś będę się autorowi przypatrywał uważnie, z zaciekawieniem sięgając po następne pozycje.
Michał Stonawski


Krzysztof Maciejewski Osiemhttp://wforma.eu/189,osiem.html