nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

"Względy", http://annasikorska.blogspot.com, 08.04.2014

copyright © http://annasikorska.blogspot.com 2014

Dwuwiersz w swojej prostocie niesie wielkie bogactwo kulturowe. Moje pierwsze skojarzenia to Pieśń poranna Franciszka Karpińskiego oraz opis stworzenia dnia i nocy z Księgi Rodzaju (Biblia), ale tam Bóg tworzył i cały świat przez to oddaje cześć swemu Stwórcy. Może on również przywoływać nam kolendy, w których „Bóg się rodzi”, ale tu warunkiem narodzin Boga staje się wschodzące słońce. Może to nasuwać również skojarzenie z „Piosenką o końcu świata” Czesława Miłosza, w którym otoczenie przestaje istnieć dla odchodzących. Kończy się dla nich świat i potrzeba wiary. Jeśli istnieje coś poza życiem to oni tego doznają.

Może on również przywoływać skojarzenia z opowieściami podziału świata na dzienny należący do Boga i nocny, w którym królują siły nieczysta, którymi nasza literatura jest naszpikowana.

filozofia dla wszystkich
trzeba tańczyć trzeba żyć


Odwiecznym problemem filozofów (oprócz szukania początku, wyznaczania nowych pytań) było ustalenie warunków idealnego życia. Jedną z najprostszych wymyślił Epikur. Z nielicznych źródeł, jakie nam zostały przekonuje nas o konieczności cieszenia się z tego, co się ma. Radość z życia, radość z codzienności rozwiązuje wiele problemów, które przez poważne podejście urastają do rozmiarów gór nie do zdobycia. W tańcu natomiast nieraz upatrywano szaleństwo, mistyczne zespolenie z siłami wyższymi oraz określano przez niego przynależność do grup społecznych. Taki taniec wymaga siły i dyscypliny, a z drugiej strony wyzwolenia od konwenansów. Z przejściem do innego wymiaru przez taniec zetknęła się jedna z bohaterek Wahadła Foucaulta Umberto Eco, która pragnie doznać mistycznego olśnienia i wiecznego szczęścia.

Taniec, jako sport wyzwala w człowieku endorfiny. Nie sposób się nie śmiać, nie cieszyć z życia. Ruch, precyzja a zarazem popuszczenie wodzy fantazji, by nasze ciało stało się fabryką szczęścia. W różowych okularach o wiele lepiej patrzy się na codzienność.

Książka składa się z dwóch (+ posłowie) części. Pierwsza to dwuwiersze nazwane „Kołomyjkami”, a druga „Nagrobki”, które mogłyby zostać nazwane epitafiami, ponieważ mają podsumować w dwuwierszu całe życie konkretnej osoby.

Nie jest to książka do jednorazowego przeczytania i odłożenia. Raczej powinna posłużyć, jako sposób na nasze codzienne przemyślenia. Dwuwiersze pozostawiają tak wiele możliwości interpretacyjnych, że wychodząc od nich można zastanowić się nad współczesną i minioną sztuką i życiem oraz przemijaniem.
Anna Sikorska


Henryk Bereza Względy – http://www.wforma.eu/94,wzgledy.html