Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

WĘDROWNICZEK, Wartość notowania

2021-09-09 16:20

27.07.21 Łódź
Z okazji wydania dwóch moich nowych książek: dzienników „Wędrowniczek” oraz zbioru poezji „Róbta, co chceta” rozmawia ze mną na antenie Radia Łódź Extra Anna Groblińska. Pyta o życie podróżnicze i o wiele literackich spotkań w ostatnich latach, co dokumentuje właśnie „Wędrowniczek”. Ja w odpowiedzi opowiadam o mojej wieloletniej literackiej pasji i o pomyśle na blog, na kanwie którego powstała książka. Inspiracja wyszła bowiem od mojego wydawcy z FORMY, Pawła Nowakowskiego, który zaprosił mnie przed z górą sześcioma laty do systematycznego pisania do „BlogoFORMY”, mieszczącej się na stronie Wydawnictwa.
Ania zauważa odnotowane przeze mnie jej radiowe audycje, w których brałem udział. „Wędrowniczek” jest – według niej – kroniką życia literackiego w Polsce, i nie tylko, bo zapuszcza się także do Wilna, Berlina, Pragi oraz Edynburga. Rozmawiamy więc o wartości notowania tego, co się dzieje wokół nas, jako sposobie na zatrzymanie uciekającego czasu. Mówimy o przeniesieniu się ponad rok temu aktywności kulturalnej do internetu z powodu pandemii, a także o fenomenie kameralnych spotkań literackich w co ambitniejszych księgarniach. Wyjaśniam też, że literatura jest dla mnie jednym z narzędzi – obok nauki – służących do poznania i zrozumienia świata.
Przechodzimy teraz do tomu wierszy zaangażowanych w rzeczywistość pod prowokacyjnym tytułem „Róbta, co chceta”. Tłumaczę, że tytułowy utwór nie dotyczy – wbrew pozorom – Jurka Owsiaka, ale ogólniej – naszych czasów. Ania zwraca uwagę na nieco popkulturową formę okładki, przypominającej opakowanie płyty CD. Zamieszczone w książce wiersze i proza mówią o starciu jednostki z opresyjnym systemem, który nie skończył się wcale wraz z upadkiem PRL. Teraz naszą indywidualność tłamsi nachalny marketing, popkultura (choć zdarzają się i w tej dziedzinie dzieła wybitne) oraz różne wyrafinowane metody oddziaływania na człowieka.
Czytam kilka krótkich wierszy, a następnie Ania interpretuje dłuższy utwór tytułowy i muszę przyznać, że idzie jej to znacznie lepiej niż autorowi. Zgadzamy się, że to rodzaj współczesnej litanii, mówiącej o tym, że nie możemy robić wszystkiego, co chcemy, bo powinny obowiązywać nas pewne normy. Wspominamy też o wszechobecnym pośpiechu, gdy stale nas coś goni i brak nam czasu na głębszą refleksję. Na koniec AG czyta fragment opinii Piotra Wiktora Lorkowskiego z ostatniej strony okładki, który przywołuje moją myśl: „Gdy nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o to, żeby nie wejść w błoto”. Skróconą wersję rozmowy nada w przyszłą niedzielę Radio Łódź.

© Marek Czuku