Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Apokalipsa według Wasilonka", Internetowe Imperium Książki, 24.06.2008

copyright © Internetowe Imperium Książki 2008

Lost Angels to udany debiut literacki Krzysztofa Wasilonka, rocznik ’86. Data urodzin Autora nie pozostaje bez związku z recenzowaną pozycją, gdyż, jak mniemam, to ona tłumaczy futurystyczno-fantastyczny wątek Lost Angels.
Książka Wasilonka to coś na kształt współczesnej legendy po trosze hagiograficznej, po trosze apokaliptycznej. Z jednej bowiem strony opisuje dzieje swoistych narodowych, by nie rzec – światowych, bohaterów, którzy ratują miasto Lost Angels, a ostatecznie cały świat. Z drugiej zaś strony prezentuje wizję końca świata, wizję naszej bliżej nieokreślonej przyszłości, w której świat to już nie Ziemia, a Kosmos, strajki urządzają już nie ludzie, a duchy, które mieszkają wraz z żywymi, wreszcie – Polska ma wspólną granicę z Chinami!
Lost Angels to powieść, która wplata biblijną symbolikę walki dobra ze złem i apokaliptycznych jeźdźców w wizję przyszłego świata, pełnego kosmitów, lotów międzygalaktycznych, futurystycznych dyktatur i kryzysów społeczno-politycznych. Język Wasilonka daleki jest jednakże od języka charakterystycznego dla literatury fantastycznej, opisana rzeczywistość nie razi tanim naciąganiem faktów, a postaci nie kłują w oczy zbyt wyrazistą sztucznością.
Pióro Wasilonka jest lekkie, plastyczne i bogate w liczne odwołania do pop-kultury, masowej, tradycyjnej religijności, a nawet do polskiej rzeczywistości politycznej, której znamiennymi reprezentantami są kaczka Ryszard oraz ojciec religijnej rozgłośni radiowej. Rysem charakterystycznym jest także zabawa słowem, jaką uprawia Wasilonek na kartach powieści, by wymienić chociażby jeden przykład zamiany tradycyjnych przekleństw na jedno proste słowo: jazgot. Określenie to skądinąd dobitnie wyraża, co w rzeczywistości dociera do uszu słuchaczy, gdy ktoś w ich otoczeniu przeklina, słyszą oni bowiem jeden, wielki jazgot.
Z czystym sumieniem i pełnym przekonaniem polecam lekturę Lost Angels wszystkim poszukującym ciekawej, niebanalnej literatury. Sądzę, że książka Wasilonka jest jej dobrą próbką.
Katarzyna Bereta

Krzysztof Wasilonek Lost Angelshttp://wforma.eu/17,lost-angels.html