nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Roca Juan Manuel

  • foto: Carlos Mario Lema
    foto: Carlos Mario Lema

(ur. w 1946 r. w Medellin) – kolumbijski poeta, prozaik, eseista, komentator kulturalny, krytyk literatury i sztuki. Dzieciństwo spędził w Meksyku i w Paryżu. Krytycy przypisują go do pokolenia „utraconych złudzeń” („generación desencantada”), którego przedstawiciele urodzeni na początku lat 40., debiutowali w latach 70. ubiegłego stulecia. Jego początkom poetyckim patronowali ekspresjoniści niemieccy, przede wszystkim jednak Rimbaud i Lautreamont, surrealiści francuscy i – z rodzimej, latynoskiej tradycji – wielki awangardzista peruwiański lat 20. i 30. XX wieku, Cesar Vallejo. Laureat wielu nagród krajowych i zagranicznych, wśród nich Państwowej Nagrody w dziedzinie Poezji (Kolumbia), nagrody imienia Lezama Limy na Kubie, nagrody Simona Bolivara za książki dziennikarskie. W roku 2014 otrzymał doktorat honoris causa na Universidad Nacional de Colombia. Od dwudziestu pięciu lat prowadzi warsztaty poetyckie w Casa Silva – słynnym na kontynencie latynoamerykańskim Domu Poezji w centrum Bogoty. W Bogocie także wydaje serię poetycką Cuadernos del violinista (Zeszyty skrzypka). Debiutował tomem poezji Memoria del agua (Pamięć wody, 1973). Opublikował wiele tomów poezji i wciąż uzupełnianych wyborów wierszy, m.in.: Cantar de lejania (Hymn dalekich stron, 2005), Las hipotesis de Nadie (Hipotezy Nikogo, 2006), Temporada de estatuas (Sezon pomników, 2010), De parte de la noche (Przekaz nocy, który przyniósł mu prestiżową nagrodę hiszpańskiego wydawnictwa Visor publikującego najświetniejszych poetów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej, 2012) i Silabario del camino (Abecadło przydrożne, 2016). Jego wiersze i całe tomy poezji były tłumaczone na: angielski, arabski, chiński, francuski, grecki, holenderski, japoński, niemiecki, portugalski, rosyjski, rumuński, szwedzki i włoski. Jako prozaik jest autorem m.in. zbioru opowiadań Las plagas secretas y otros cuentos (Sekretne plagi i inne opowiadania, 2001) oraz powieści Esa mala costumbre de morir (Ten niedobry zwyczaj umierania, 2003). Opublikował kilka książek eseistycznych, m.in.: Museo de encuentros (Muzeum spotkań, 1995), La violencia y los poetas colombianos del siglo XX (Poeci kolumbijscy XX wieku wobec przemocy, 2007). FORMA / FLiHB opublikowała jego tom wierszy Obywatel nocy [wybór, przekład i posłowie – Krystyna Rodowska] (2023)

  • obywatel_nocy.jpg

    Obywatel nocy

    Juan Manuel Roca
    Liryka, którą Roca przedstawia, jest tylko w pewnym stopniu dyskretna oraz po europejsku transparentna – chociaż tu nawet język ezopowy uczy się trudnej, ale znaczącej sztuki „milczenia na temat”.

    cena:30.00»24.00PLN