Juan Manuel Roca
Liryka, którą Roca przedstawia, jest tylko w pewnym stopniu dyskretna oraz po europejsku transparentna – chociaż tu nawet język ezopowy uczy się trudnej, ale znaczącej sztuki „milczenia na temat”. Otóż, Roca jednym ruchem ręki pokazuje, jak czerpie z europejskiej lekcji klasycznej, w tym również z antyku oraz związanego z nim śródziemnomorskiego mitu konsolacyjnego, a następnie, jak całe to dziedzictwo odrzuca w sugestywnej, atrakcyjnej retoryce buntu barbarzyńcy tylko częściowo akulturowanego. W kraju swego pochodzenia autor Temporada de estatuas uchodzi za rodzaj opoki oraz fundamentu, nestorskiego monolitu. Reprezentuje grono literackich autorytetów, przede wszystkim jako przedstawiciel tak zwanego pokolenia straconych złudzeń, a więc Generación Desencantada. Wielką zasługą Krystyny Rodowskiej, polskiej tłumaczki poety, jest to, że właśnie takie momenty, z całą szczerością, odsłania, a tym samym – szeroko udostępnia polskiemu czytelnikowi.
Karol Samsel
recenzje i noty:
* "Zamieszkać w ciele, kamieniu i słowie", Nowe Książki, 3/2024
* "Poezja dotyku", Kwartalnik Artystyczny, 1/2024
* "Obywatel nocy", https://dajprzeczytac.blogspot.com, 27.12.2023
* "Obywatel nocy", http://annasikorska.blogspot.com, 20.12.2023
* "Obywatel nocy [Paciorki 6, fragment]", eleWator, 3-4/2023
promocje:
* 14.12.2023 – rozmowa z Krystyną Rodowską
* 26-29.10.2023 – Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie
dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego