Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Femme fatale", http://horror.com.pl, 13.10.2015

copyright © http://horror.com.pl 2015

Po debiutanckiej powieści, „Ostatnia Pętla”, Kazimierz Kyrcz powraca do charakterystycznej dla siebie krótkiej formy. Tym razem krakowianin postanowił się przyjrzeć różnym obliczom kobiecości, co obwieszcza wymowny tytuł jego najnowszego zbioru, „Femme fatale”.

Historie kreślone przez Kazka Kyrcza mocno zakorzenione są w miejskiej dżungli spod znaku osiedli i PRL-owskich blokowisk, tak znamiennych dla polskiego krajobrazu. „Femme fatale” to proza gorzka, punktująca otaczającą nas rzeczywistość, przez którą wyziera humor i celna ironia. Motywem przewodnim zbioru jest toksyczna miłość, choć znajdziemy tu również teksty, które wymykają się temu „kanonowi”. Kobiety fatalne, kanibalizm, rozpad rodziny, zbrodnia, destrukcyjne relacje i złowroga, depresyjna rzeczywistość przybierają u Kazimierza Kyrcza czasem aż nazbyt realistyczną formę. I gdy dodać do tego całą mozaikę sadystów, psychopatów, dziwaków i innych wykolejeńców, którzy zamieszkują stronice „Femme fatale”, można się naprawdę przerazić, mimo że autor z rzadka ucieka się do klasycznej formuły horroru.

„Femme fatale” to zbiór ponury, który rozjaśniają ironiczne puenty i nieoczekiwane twisty, nieco odczarowujące przytłaczającą rzeczywistość i stłamszone przez los postacie, kreślone z taką wprawą przez Kyrcza. Najnowszy zbiór autora (który jednocześnie jest jego pierwszym samodzielnym zbiorem) to także książka w sam raz na jesienne, melancholijne wieczory, kiedy z ciepłą herbatą w dłoni można pozwolić sobie na błądzenie myślami po krakowskich uliczkach i zakamarkach, które tak upodobał sobie autor.

„Femme Fatale” to także potwierdzenie literackiej dojrzałości Kazimierza Kyrcza. Kto śledzi poczynania autora, ten z łatwością zauważy progres, jaki dokonał na przestrzeni lat, a jego samodzielne publikacje („Podwójna pętla”, „Femme fatale”) wyraźnie odsłaniają tkwiący w nim potencjał. I mimo że nowa książka Kyrcza to proza bardzo emocjonalna, w której mieszają się konwencje i gatunki, to w swej treści stanowi wyważoną, koherentną całość.

Utwory zgromadzone w „Femme fatale”, podobnie jak i cała proza autora, stanowią sugestywny komentarz do codzienności Polaków, która czasem potrafi być zabawna, czasem gorzka, a czasem po prostu niepokojąca. Kazimierz Kyrcz jest uważnym obserwatorem rzeczywistości, a jego proza zdaje się karmić lękami i absurdami życia w kraju nad Wisłą. A mając taką pożywkę, można się nieźle utuczyć. Dobra robota!
M@rio


Kazimierz Kyrcz Jr Femme fatale http://www.wforma.eu/femme-fatale.html