Nowości 2019

Dejan Aleksić Jak to powiedzieć

Jarosław Błahy Rzeźnik z Niebuszewa

Kazimierz Brakoniecki Twarze świata

Tomasz Hrynacz Dobór dóbr

Piotr Kępiński Po Rzymie. Szkice włoskie

Bogusław Kierc Osa

Andrzej Kopacki Inne kaprysy

Artur Daniel Liskowacki Brzuch Niny Conti

Tomasz Majzel Osiemnasty

Dariusz Muszer Człowiek z kowadłem

Dariusz Muszer Wiersze poniemieckie

Elżbieta Olak Otulina

Paweł Przywara Ricochette

Karol Samsel Autodafe 2

Bartosz Suwiński Bura. Notatnik chorwacki


Paweł Tański Okolicznik północnych pól

Andrzej Turczyński Czasy i obyczaje. Wariacje biograficzne

Andrzej Wasilewski Jestem i

Sławomir Wernikowski Passacaglia

Jurij Zawadski Wolny człowiek jeszcze się nie urodził

 

Nowości 2018

Jacek Bielawa Kościelec

Zbigniew Chojnowski Zawsze gdzieś jest noc

Wojciech Czaplewski Książeczka rodzaju

Marek Czuku Stany zjednoczone

Janusz Drzewucki Obrona przypadku. Teksty o prozie 2

Anna Frajlich Laboratorium (wydanie 3, rozszerzone)

Jerzy Franczak Święto odległości

Małgorzata Gwiazda-Elmerych Czy Bóg tutaj

Lech M. Jakób Do góry nogami

Jolanta Jonaszko Bez dziadka. Pamiętnik żałoby

Péter Kántor Czego potrzeba do szczęścia

Bogusław Kierc Notesprospera

Wojciech Klęczar Flu Game

Zbigniew Kosiorowski Zapadnia

Sławomir Kuźnicki Kontury

Bogusława Latawiec Pierzchające ogrody

Artur Daniel Liskowacki Spowiadania i wypowieści

Piotr Michałowski Zaginiony w kreacji. Poemat z przypadku

Dariusz Muszer Baśnie norweskie

Uta Przyboś Tykanie

Karol Samsel Autodafe

Miłosz Waligórski Sztuka przekładu

City 4. Antologia polskich opowiadań grozy

 

"Raport z nawiedzonego miasta", www.papierowemysli.pl, 14.12.2009

Recenzje » Recenzje 2009 » "Raport z nawiedzonego miasta", www.papierowemysli.pl, 14.12.2009

copyright © www.papierowemysli.pl 2009

Miejska groza trzyma się mocno, niczym Chińczyki u Wyspiańskiego. Takie nazwiska, jak Łukasz Orbitowski, Kazimierz Kyrcz Jr., czy Dawid Kain stały się szeroko znane poza dość hermetycznym kręgiem miłośników horroru, do czego z pewnością przyczynił się fakt, że wspomniani autorzy publikują również w periodykach wysokonakładowych. Jednak, mimo sporego wysypu antologii tematycznych, który nastąpił w kilku ostatnich latach, brakowało do tej pory na rynku zbioru opowiadań dotyczących zjawiska niesamowitości w szarej codzienności polskiego miasta.
City 1. Antologia polskich opowiadań grozy to w zamyśle wydawcy pierwsza część cyklicznie wydawanych antologii. Autorzy wyboru zaprosili dwudziestu kilku pisarzy – w zdecydowanej większości są to starzy wyjadacze, chociaż nie brakuje także debiutantów. Co jest godne podkreślenia – jak w każdym podobnym wydawnictwie są teksty lepsze i gorsze, ale za to z pewnością nie ma tekstów ewidentnie słabych. Każde z opowiadań dokłada swoją własną cegiełkę do bogatego zbioru.
Czym jest owa miejska groza? Jak sama nazwa wskazuje, jej specyfiką jest lokalizacja fabuły w scenerii wielkiego miasta z jego charakterystycznymi cechami. Tu nie znajdziemy nawiedzonego domu na odludziu – jednak jego rolę znakomicie odegra ponure blokowisko pamiętające czasy Gomułki. Miejska groza wyrasta z lęków kłębiących się w głowach mieszkańców aglomeracji, z wyobcowania i lodowatej pustki asfaltowych dżungli, z uniformizacji i samotności – chociaż to teoretycznie sprzeczne pojęcia. Ten gatunek czerpie pełnymi garściami z krynicy tzw. miejskich legend, czyli wymyślonych opowieści rozpowszechnianych niczym wirusy, które choć prawdopodobne, są przecież fałszywe. Ten rodzaj społecznego mechanizmu żerującego na lęku i naiwności przeżywa w końcu swoje złote lata, oczywiście dostosowując się do realiów. Tak, jak opowieści ludowe o czarnych wołgach porywających dzieci w epoce PRL, które w nowej rzeczywistości przeistoczyły się w mrożące krew w żyłach historie o porywaniu maluchów z placów zabaw, aby pozyskać z ich ciał organy do przeszczepu.
Autorzy opowiadań zebranych w City 1. Antologii polskich opowiadań grozy doskonale czytają te społeczne archetypy i fobie. Na stronach aż roi się od szalonych graficiarzy i programistów tworzących komputerowe gry zdolne do niszczenia rzeczywistości. Co jest jednak najbardziej typowe dla opowiadań zebranych w antologii Wydawnictwa Forma, to stosunkowo duży udział opowieści, w których rolę Złego Wilka odgrywa nie istota nadprzyrodzona, ale najbardziej przerażająca nas istota – czyli inny człowiek. To ludzi najbardziej się lękamy – i być może ta konstatacja stanowi najstraszniejszy przekaz zbioru.
Warto wreszcie zwrócić uwagę na stronę edytorską. Pod tym względem jest dość nietypowo – mamy bowiem do czynienia z kwadratową książką, której okładkę zdobi doskonała grafika. Ten tomik z pewnością wyróżnia się na półce w księgarni – i dobrze, bo dzięki temu trudno go przegapić. A byłoby szkoda…
Konrad Żybort

City 1. Antologia polskich opowiadań grozyhttp://www.wforma.eu/63,city-1.-antologia-polskich-opowiadan-grozy.html

  • Dodaj link do:
  • facebook.com