nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Henryk Bereza Epistoły 2

Roman Ciepliński Nogami do góry

Janusz Drzewucki Chwile pewności. Teksty o prozie 3

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

"Szczery facet", https://sztukater.pl, 26.11.2024

copyright © https://sztukater.pl 2024


Kryzys męskości to zjawisko społeczne i kulturowe, które odnosi się do poczucia zagubienia w definiowaniu tradycyjnych ról mężczyzn w zmieniającym się świecie. Współcześnie jest to temat szeroko dyskutowany, zarówno przez badaczy, jak i w debacie publicznej. Do tego tematu odniósł się także Alan Sasinowski, którego bohater znajduje się w trudnym dla siebie momencie życia. Wspomniany kryzys nie wynika jednak z wieku, a kondycji psychicznej, która dogorywa w istniejącym świecie, który tylko pozornie ma w zanadrzu mnóstwo sposobów na radzenie sobie z trudnościami. Można iść po pomoc praktycznie wszędzie, jednak w środku człowieka tak, czy siak, pozostaje dziwna, niedookreślona pustka, której już nikt nie umie wyleczyć.

Można odnieść wrażenie, że wynika to z wielu różnych przyczyn. Jedną z nich jest zmiana tradycyjnych ról płciowych, ale także globalizacja, czy postęp technologiczny. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy i technologii zmniejszył zapotrzebowanie na siłę fizyczną, tradycyjnie kojarzoną z męskością, a nowoczesne zawody wymagają często umiejętności społecznych, empatii i elastyczności, co nie zawsze mieści się w tradycyjnych stereotypach męskich.

Autor przypatruje się stworzonemu przez siebie bohaterowi i widzi skutki swoistego niedopasowania mentalnego, egzystencjonalnego i emocjonalnego. Można śmiało rzecz, że wykreowana postać jest takim „everymanem”, modelem współczesnego mężczyzny, który nie rozumie już swojej roli w świecie, musi udawać, bo tego oczekuje od niego najbliższe otoczenie, a nawet cały świat. Ma on ogromne problemy z tożsamością. Na podstawie tej kreacji można stwierdzić, iż obecnie wielu mężczyzn czuje się zagubionych, próbując odnaleźć równowagę między tradycyjnymi wzorcami męskości a nowymi oczekiwaniami społecznymi. Sam kryzys emocjonalny natomiast sprowadza się do braku umiejętności radzenia sobie z emocjami, wynikający z wychowania, które stawiało nacisk na „twardość”, prowadzi to niejednokrotnie do problemów psychicznych, takich jak depresja i lęk.

Ta trudna i emocjonalna powieść jest przede wszystkim o tzw. ponowoczesnej niepewności losu człowieka. To pojęcie związane jest z kondycją społeczeństw w epoce ponowoczesnej (postmodernistycznej), charakteryzującą się brakiem stabilnych fundamentów, zmiennością i płynnością w różnych aspektach życia. Pisali już o tym tacy naukowcy i filozofowie jak Zygmunt Bauman, Jean-François Lyotard czy Ulrich Beck, którzy opisywali konsekwencje przemian społecznych, kulturowych i ekonomicznych w erze ponowoczesnej. Sasinowski garściami czerpie z ich teorii, jednak nie przekłada swoich zasobów wiedzy na kolejną książkę refleksyjną, tylko tworzy fikcyjną fabułę mocno opartą na rzeczywistości, którą znamy. Jest to ciekawy zabieg, który unaocznia nam problem, nie jest jednie garścią suchych faktów, a historią mogącą uchodzić za żywą i realną.

Sasinowski świadomie korzysta i rozkłada na części pierwsze tzw. teorię rozpadu wielkich narracji. Jean-François Lyotard w „Kondycji ponowoczesnej” wskazuje, że w ponowoczesności tracą znaczenie wielkie narracje (np. religijne, ideologiczne, naukowe), które dawały ludziom poczucie sensu i stabilności w modernizmie. Ludzie nie mogą już też polegać na uniwersalnych prawdach i ideologiach, co prowadzi do poczucia dezorientacji i niepewności. Pisarz i autor „Szczerego faceta” zauważa te mechanizmy i pięknie je komponuje w stworzoną przez siebie przestrzeń literacką.

Można śmiało powiedzieć, że ta niewielka rozmiarem książka jest wielka duchem, bo opisuje sprawy ważne, analizuje zachodzące w świecie zmiany, które niejednokrotnie są trudne do zaakceptowania przez jednostki tkwiące w innych schematach myślowych. Autor stawia zatem pytanie, czy problem tkwi w na, w ludziach, że nie możemy się zasymilować ze współczesnym światem, czy jednak to właśnie ten świat zwariował i nasze poczucie obcości jest zasadne i oparte na skrajnie abstrakcyjnych doświadczeniach.

Warto przeczytać tę książkę, aby uświadomić sobie, że ten temat dotyczy każdego z nas, bez względu na wiek, płeć i sytuację życiową. Powieść ta zdecydowanie jest godna polecenia.
6/6
Sylfana


Alan Sasinowski Szczery facethttp://www.wforma.eu/szczery-facet.html