Edward Balcerzan Domysły
Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji
Zdzisław Lipiński Krople
Tomasz Majzel Części
Karol Samsel Autodafe 7
Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane
Edward Balcerzan Domysły
Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji
Zdzisław Lipiński Krople
Tomasz Majzel Części
Karol Samsel Autodafe 7
Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane
Andrzej Ballo Niczyje
Maciej Bieszczad Pasaże
Maciej Bieszczad Ultradźwięki
Zbigniew Chojnowski Co to to
Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach
Kazimierz Fajfer Całokształt
Zenon Fajfer Pieśń słowronka
Piotr Fluks Nie z tego światła
Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów
Adrian Gleń Jest
Jarek Holden Gojtowski Urywki
Jarosław Jakubowski Baza
Jarosław Jakubowski Koń
Waldemar Jocher dzieńdzień
Jolanta Jonaszko Nietutejsi
Bogusław Kierc Dla tego
Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal
Jarosław Księżyk Hydra
Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży
Franciszek Lime Garderoba cieni
Artur Daniel Liskowacki Do żywego
Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery
Elżbieta Olak W deszczu
Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie
Juan Manuel Roca Obywatel nocy
Karol Samsel Autodafe 6
Kenneth White Przymierze z Ziemią
Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania
Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience
City 6. Antologia polskich opowiadań grozy
Cechy | |
format | 18,0 x 18,0 cm |
---|---|
rok | 2010 |
strony | 66 |
oprawa | broszurowa |
ISBN | 978-83-60881-64-4 |
wydanie | 1 |
zdjęcia | Marek Pietkiewicz / Paweł Nowakowski |
posłowie | Piotr Michałowski |
redakcja | Piotr Michałowski |
korekta | Anna Nowakowska |
wydaw-nictwo | FORMA |
Wiktoria Klera
Debiutancki tom wierszy Wiktorii Klery Szczecin Unplugged nie jest poetycką monografią Szczecina. Miasto to nie pojawia się w perspektywie sentymentalnej ani tragicznej. Istnieje poza historią, symboliką, mitem genius loci. Po prostu jest – jako tło konieczne, które przypadło jednostce. Tło na co dzień raczej nieprzyjazne i często odrażające w najbliższych, zmysłowo doznawanych detalach. Bo takie właśnie okazuje się miasto, kiedy zostaje dotkliwie „sprawdzone sobą” przez poetkę, która „zagląda miastu pod spódnicę” i odkrywa, że jest ono kobietą, ponieważ ma dużo dziur. To śmiałe porównanie. Ale naprowadza nas ono na inne miejsce akcji, na ciało, co motywuje porównanie tych dwóch państw – tak samo niesuwerennych: najbardziej publicznego z najbardziej prywatnym. Autorka wieńczy swoje dzieło zamaszystym podpisem: „kilof siekiera wiktoria klera” – jakby tą jaskrawą sygnaturą chciała zaznaczyć swe miejsce na coraz ciaśniejszym rynku poezji. Ten fraszkowy akcent prowokacji podsumowuje jednak wyłaniający się z serii utworów jej złożony i dynamiczny autoportret.
z posłowia Piotra Michałowskiego
recenzje, noty, wywiady:
--- "Notatki do słownika - Wiktoria Klera", Pogranicza, 5/2011
--- "(Wy)obcowanie, czyli oswajanie swoistości", Pogranicza, 1/2011
--- "Niepokorna poezja twitterowa", www.papierowemysli.pl, 16.01.2011
--- "Wiktoria Klera: Szczecin Unplugged", www.piotrwiktor.blox.pl, 11.01.2011
--- ">>Szczecin Unplugged<< Wiktorii Klery", www.latarnia-morska.eu, 24.10.2010
--- "Kilof siekiera Wiktoria Klera", Kurier Szczeciński, 20.10.2010
promocje:
--- 07.10.2010 – spotkanie z Wiktorią Klerą, Tomaszem Majzelem i Markiem Wiśniewskim