Nowości 2023

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"City 1. Antologia opowiadań grozy", www.carpenoctem.pl, 2/2010

copyright © www.carpenoctem.pl 2010

Antologia polskich opowiadań grozy pod redakcją i z posłowiem Bartłomieja Paszylka jest już trzecią książką w serii City. Poprzednie, czyli „Lost Angels” Krzysztofa Wasilonka i „Prawy, lewy, złamany” Dawida Kaina prezentowały wyrównany, wysoki poziom. Tym większą satysfakcję sprawia to, że omawiana pozycja w moim prywatnym rankingu wspięła się jeszcze wyżej. Być może przyczyna leży w różnorodności, jaką zaserwowano czytelnikowi – w trzystustronicowej książce zmieściły się bowiem dwadzieścia dwa świetne, bądź przynajmniej udane opowiadania.
Zaczynając od „Głowy do kochania” pióra Kazimierza Kyrcza Jra & Łukasza Śmigla oraz jego niezwykle udanej kontynuacji, czyli „Castingu na kata”, które to teksty w przewrotny sposób wygrywają nienowy w literaturze motyw twórcy i wpływu sztuki na jego życie, poprzez „Kleszcze rozpaczy” powracającego do literatury Dariusza Zientalaka Jra, swoim nowym tekstem udowadniającego, że nie stracił nic z cechującej jego wcześniejszą twórczość umiejętności budowania nastrojowych i wciągających niczym wirówka historii, przez... Cóż, to zdanie i tak jest już wystarczająco długie. Pora więc na chwilę oddechu. W recenzji można sobie na coś takiego pozwolić, natomiast „City 1” nie daje podobnej okazji, ponieważ kolejnym opowiadaniem w książce są „Płuca w płomieniach” Jakuba Małeckiego – tym razem błyszczącego w chwytającym za gardło połączeniu lumpen story i poezji.
Nie czas tu i nie miejsce, by opisywać z osobna każde z opowiadań, które trafiło do omawianego zbioru. Dość powiedzieć, że całkiem dobrze radzą sobie w nim nawet autorzy dotąd nie kojarzeni z grozą, jak choćby: Adrianna Ewa Stawska, Dariusz Muszer, Paweł Ziętek czy Paweł Przywara.
Nie mają się także czego wstydzić debiutanci: Bartosz Ryszowski czy Krzysztof Maciejewski, którego „Duch w skrzynce” każe zastanowić się nad sprawczą, a zarazem niszczycielską mocą słów.
Do trzech razy sztuka... Nie zawodzą więc na szczęście i starzy wyjadacze – Robert Cichowlas odważnym obyczajowo-wampirycznym „Spotkaniem po latach” wbija czytelnika w przysłowiowy fotel, a Dawid Kain ze swoim tekstem o muzycznym tytule „Epilepsja jest tańcem”, daje nam iście horrorowy freak show.
Coraz mocniejszym głosem przemawiają także młodsi stażem. Na uwagę zasługuje szczególnie Aleksandra Zielińska, Anna Szczęsna, Łukasz Radecki, no i Jerzy A. Kozłowski, którego „Similacrę” można zaliczyć do jednego z jaśniejszych, czy może raczej w tym wypadku mroczniejszych elementów antologii.
Moim faworytem w tym gronie jest „Pauza generalna” Piotra Roemera; rozpoczynająca się niespiesznym przybliżeniem głównego bohatera, nakreśleniem jego niby normalnej egzystencji, z której w odpowiednim momencie spada zasłona ułudy, no i zwieńczona wyjątkowo mocnym finałem.
Podobno są trzy rodzaje prawdy: ta, którą uznaję za najbardziej wiarygodną, głosi, że tę akurat książkę warto nabyć nie po to, by dobrze prezentowała się na półce, ale by pochłonąć ją z wypiekami na twarzy.
Dominik Dobrowolski

City 1. Antologia polskich opowiadań grozyhttp://www.wforma.eu/63,city-1.-antologia-polskich-opowiadan-grozy.html