Nowości 2023

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Naznaczeni", http://bernadettadarska.blog.onet.pl, 22.07.2011

copyright © http://bernadettadarska.blog.onet.pl 2011

W najnowszej książce Brygidy Helbig obserwować możemy ludzi, dla których komunizm całkowicie się nie skończył, a demokracja na dobre jeszcze się nie zaczęła. Zawieszeni „pomiędzy” nie potrafią odnaleźć się w rzeczywistości, która choć należy do nich, ciągle wydaje się dziwnie obca. Tożsamościowe złamanie uwiera. Jednocześnie do niepewności bardzo łatwo się przyzwyczaić, łatwo uznać ją za coś normalnego, potraktować jako rzecz, której nie da się zmienić. Wspomniane „pomiędzy” kształtuje, czy tego bohaterowie chcą, czy nie. Pomiędzy NRD a RFN, pomiędzy pamięcią a zapomnieniem, pomiędzy nowoczesnością a cywilizacyjnym zapóźnieniem, pomiędzy naznaczeniem komunizmem a tęsknotą za kapitalizmem, pomiędzy chęcią ucieczki a nostalgicznym pragnieniem zatrzymania w kadrach czasu tego, co bezpowrotnie przeminęło. Brygida Helbig okazuje się uważną i wrażliwą obserwatorką. Rysuje ludzkie historie delikatną, impresyjną kreską, mocno akcentując te momenty, które wymagają wzmocnienia. Jest w swoim pisaniu wrażliwa, ale i ironiczna. Obserwuje i uczestniczy. Dzieje się tak w przypadku pokazania różnic między realiami polskimi a niemieckimi, gdy mowa jest o pracy na uniwersytecie. Dzieje się tak, gdy bliscy sobie ludzie niepotrzebnie się ranią, próbują sprawować władzę nad partnerem, wreszcie model musztrowania drugiego człowieka tak bardzo wchodzi im w krew, że powielają go w kolejnych związkach. Dzieje się tak również wtedy, gdy zwyczajność pożera potrzebę nadzwyczajności tak szybko, że osoba, której ów mentalny gwałt dotyczy prawie tego nie dostrzega. Nie bez powodu w podtytule książki natkniemy się na stwierdzenie: „czyli jak nie zostałem bohaterem”. Człowiek ze świata „Pomiędzy” nie ma szansy na ucieczkę od anonimowości, przeciętności, prozaiczności. Nawet gdy uda mu się odnieść sukces, sugeruje Helbig, to i tak w swoim wnętrzu nieustannie kontempluje porażkę. Interesujące!
Bernadetta Darska


Brygida Helbig Enerdowce i inne ludziehttp://wforma.eu/179,enerdowce-i-inne-ludzie.html