nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Second life

nakład wyczerpany
Second life - Cechy
Cechy
format18,0 x 18,0 cm
rok2010
strony128
oprawabroszurowa ze skrzydełkami
ISBN978-83-60881-40-8
wydanie1
zdjęciaDorota Damaschke
grafikiPaweł Nowakowski
redakcjaAdrian Sroka
korektaAgata Borowicka, Anna Nowakowska
wydaw-nictwoFORMA

Krzysztof Niewrzęda

Wrocławska Nagroda Poetycka SILESIUS 2011 (finał)

Tekst Krzysztofa Niewrzędy tak bardzo rozmija się z aktualnymi koniunkturami literackimi, że pierwsza reakcja czytelnika może się okazać dość paradoksalna. Czytając tę dziwną opowieść (czy może poemat prozą), chcemy rzecz całą choć trochę oswoić. Nie zamierzam zatem dowodzić, że Second life to utwór absolutnie niepodobny do czegokolwiek, że nie można tu wskazać, dalszych lub bliższych, antecedensów. Wręcz przeciwnie. U Niewrzędy nieustannie pobrzmiewają echa innych tekstów. Pośród cytatów i parafraz znajdziemy przegląd literackich mitologii, które próbowały znaleźć zasadę poezji w dążeniach do scalenia świata i języka, poszukiwaniach pramitu, odkrywaniu prawdziwej tożsamości. Nie chciałbym jednak okiełznać tekstu, sprowadzić go do już znanego; nie chcę udawać, że łatwo odsłonić jego znaczenie...
Niewrzęda zabiera głos po wszystkich wzlotach nowoczesnej literatury, ale również z pamięcią o degradacji i kompromitacji słowa, nie może więc zaufać bez reszty literackim procedurom. Stąd zapewne inwazja pospolitych, gramatycznych rymów, które powściągają sensy gotowe nazbyt poważnie traktować same siebie, demistyfikując i kompromitując ich nadużycia. Tak czy owak, czytelnik może naprawdę poczuć się obdarowany osobliwością jego tekstu, tym bardziej, że nasza kultura literacka ma charakter stadny i nie bardzo sobie radzi z artystyczną i intelektualną niezależnością.
Krzysztof Uniłowski

Second life jest świetny, rewelacyjny. Niewrzęda jest jak James Joyce w Finnegans Wake, a jako autor może sobie dopisać do nazwiska Jabberwocky.
Dariusz Bitner

Gwałtowny, ekspresyjny, hiphopowy, a jednocześnie całkiem poważnie sięgający do "Wielkiej Improwizacji" i "Fausta" – poemat.
Jacek Łukasiewicz, przewodniczący jury Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej SILESIUS

Second life Krzysztofa Niewrzędy to współczesna powieść poetycka, która zdumiewa możliwościami języka oraz szokuje zawartą w niej treścią. Ale posiłkuje się również ironią i nie stroni od humoru. Jest baśnią przekraczającą granice swego gatunku. Jej bohaterem jest język, zmuszany przez słowa do tworzenia narracji, które przeradzają się w opowieść o zmaganiach sił manipulujących ludzką świadomością. Konflikt ten jest ukazany na tle procesu pracy marzenia sennego, co sprawia, iż powieść Niewrzędy jest jak sen, a nie opowiadanie o snach. Sen, który zniewala i daje poczucie przebywania w centralnym punkcie wydarzeń. W punkcie, w którym kosmos przenika się z mikrokosmosem; w którym wszelka wiedza okazuje się być wiedzą perspektywiczną, przygodną i niepewną.


recenzjenotywywiady:
--- "Z pięciu minut wielki zamęt", Wyspa, 2/2014
--- "Drugie życie Niewrzędy", Kurier Szczeciński, 27.12.2011
--- "Lekcja wolności", Książki w Tygodniku, 6-7/2011
--- "Szum polskich wierszy 2010", Odra, 6/2011
--- "Słowa się łajdaczą", FA-art, 1-2/2011
--- "Psychodrama >>Second live<<", Kurier Szczeciński, 17.06.2011
--- "Otwarte wyzwanie", Tygodnik Powszechny, 08.05.2011
--- "Second life", www.artpubkultura.blogspot.com, 21.04.2011
--- "Wszechświat jako język", Pogranicza, 5/2010
--- "Pod dyktando Prządki", Nowe Książki, 8/2010
--- "Olejne wały", Przegląd Powszechny, 7-8/2010
--- "Życie języka", Lampa, 6/2010
--- "Słowopląs", www.papierowemysli.pl, 15.06.2010
--- ">>Second life<< Krzysztofa Niewrzędy", www.latarnia-morska.eu, 12.06.2010


promocje:
--- 10-13.05.2012 – III Warszawskie Targi Książki
--- 23.04.2010 – spotkanie z Krzysztofem Niewrzędą i Alanem Sasinowskim


zrealizowano przy pomocy finansowej Funduszu Promocji Twórczości
publikacja wydana dzięki wsparciu Samorządowej Instytucji Kultury SZCZECIN 2016

Osoby, które kupiły ten produkt kupiły także: