Nowości 2021

Andrzej Ballo Albowiem

Alina Biernacka Kiedyś, jednak. Wiersze wybrane (1977-2020)


Maria Bigoszewska Złodziejska kieszeń

Jarosław Błahy Zaklęty w szerszenim gnieździe

Nicolas Bouvier Na zewnątrz i wewnątrz


Roman Chojnacki Pasterz słoneczników


Roman Ciepliński Życie zastępcze

Wojciech Czaplewski Książeczka wyjścia

Marek Czuku Róbta, co chceta

Adrian Gleń M [małe prozy]

Małgorzata Gwiazda-Elmerych Zapojutrze

Tomasz Hrynacz Emotywny zip

Tomasz Hrynacz Pies gończy

Jarosław Jakubowski Bardzo długa zima

Jarosław Jakubowski Ciemna Dolina

Lech M. Jakób Ćwiczenia z nieobecności

Zbigniew Kosiorowski Zapodziani

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito


Bogusława Latawiec Nieoznakowany szlak

Ryszard Lenc W cieniu Golgoty

Artur Daniel Liskowacki Cukiernica pani Kirsch (wydanie 2)


Artur Daniel Liskowacki Eine kleine (wydanie 4)

Artur Daniel Liskowacki, Bogdan Twardochleb Przybysze i przestrzenie. Szkice o pisarzach szczecińskich

Joanna Matlachowska-Pala Bezpowrotne

Piotr Michałowski Dzień jest wierszem, świat kolorem

Dariusz Muszer Dzieci krótszej nogi Syzyfa

Marek Pacukiewicz Wieki średnie


Małgorzata Południak Podróżowanie w przestrzeni

Karol Samsel Autodafe 4

Grzegorz Strumyk Wyjście

Michał Trusewicz Przednówki

 

Nowości 2020

2020. Antologia współczesnych polskich opowiadań

Andrzej Ballo Made in Roland

Roman Ciepliński Ukryte myśli

Krzysztof Ćwikliński Nocny gość

Anna Frajlich W pośpiechu rzeka płynie

Jarosław Jakubowski Wojna

Zbigniew Jasina Inaczej przemijam

Jolanta Jonaszko Portrety

Paol Keineg Powrót do Bretanii

Bogusław Kierc Płomiennie obojętny (o chłopcu, który chciał być Bogiem)

Andrzej Kopacki Sonety, ody, wiersze dla Marianny

Yvon Le Men Tu i tam

Artur Daniel Liskowacki Hotel Polski

Marek Maj Teorie naiwne


Dariusz Muszer Córka męża i córka żony

Dariusz Muszer Księga ramion deszczu

Uta Przyboś Wielostronna

Karol Samsel Autodafe 3

Tomasz Stefaniuk Małpka Koko i inne wierszyki dla (nie)grzecznych dzieci

Bartosz Suwiński Nawie

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy II

 

WĘDROWNICZEK, Zaproszenie do Kalisza

WĘDROWNICZEK Marka Czuku » WĘDROWNICZEK, Zaproszenie do Kalisza

10.04.21 Łódź / Kalisz
„Krótka piłka” to nowy vlog literacki poetki i animatorki kultury, Izabeli Fietkiewicz-Paszek, z Filii nr 6 Miejskiej Biblioteki im. Adama Asnyka w Kaliszu. Placówka mieści się w budynku dawnej łaźni legionistów Józefa Piłsudskiego w dzielnicy Szczypiorno, gdzie w 1917 roku narodziła się polska piłka ręczna („szczypiorniak”). Kolejne kilkuminutowe odcinki prezentowane są na YouTubie co dwa tygodnie. Do tej pory bohaterami tych audycji byli: Marcin Królikowski, Krzysztof Mich, Joanna Chachuła, Teresa Rudowicz (pseudonim Anety Kolańczyk) oraz Paweł Łęczuk. Mowa była głównie o ich poezji, ale nie tylko, bo za liryką kryją się zazwyczaj bogate światy nie tylko wewnętrzne, ale i związane z kulturą, sztuką, historią i życiem ludzi.
Marcin Królikowski zadebiutował niedawno tomem wierszy, poematów oraz miniatur „grozą” i prozą pt. „Opowieść dwunastopiętrowa. Grozy poetyckie”. Dzieje się tu dużo, to jeden wielki literacki żywioł i „rollercoaster”. A więc: spiętrzenie metafor, nagromadzenie skojarzeń, pęd myśli, rozmach wyobraźni, gry językowe, zabawy rymem, rytmem, melodią tekstu, szalona wielowymiarowość obrazów, oniryczny i surrealistyczny klimat. Ta energia literacka prowadzi jednak do celu, którym jest namacalny konkret, a za nim – mądra, głęboka, pełna empatii refleksja. Wynika ona z opisu dramatycznych losów rodziny i miasta autora (warszawskie getto), co skłania do rozważań na temat historii – tej małej (lokalnej) i wielkiej, w którą wszyscy jesteśmy uwikłani.
Krzysztof Mich to poeta, dziennikarz i fotografik. Teraz wydał zbiór wierszy poświęconych Zagładzie pt. „Śladami”. Książka jest podróżą, wędrówką poprzez zawodną i wybiórczą pamięć, a prowadzi przez nią ciekawość świata, który przeminął w tak dramatycznych okolicznościach. To również wyraz tęsknoty za wielowiekową obecnością w naszych wsiach, miasteczkach i miastach innych narodowości, języków, kultur, wyznań. Autor szuka śladów nieobecnych sąsiadów – zarówno w sferze mentalnej, jak i materialnej. Znajduje jednak pustkę, powidoki i echa, ale również milczenie i zaprzeczenie.
Joanna Chachuła jest poetką, dziennikarką telewizyjną, animatorką kultury z sieradzkiej grupy poetyckiej „Desant” oraz miłośniczką kotów. Stąd tytuł jej debiutanckiego tomu wierszy „Czarny kot”. Tytułowy bohater to porte-parole autorki, który rozmyśla o wszystkim: o życiu wiecznym, miłości, żałobie, poezji, istnieniu Boga. Pyta o kwestie filozoficzne, naturę rzeczy, powtarzalność zdarzeń. Raz jest miłym zwierzątkiem, raz dociekliwym myślicielem. Autorka rozprawia się z przesądami („czarny kot bierze na siebie wszystkie lęki świata”), a jednocześnie zastanawia się nad przysłowiową kocią niezależnością. Druga część tomu pt. „Powidoki” to obrazy dawnej Łodzi i Sieradza, które zmieniła II wojna światowa.
Teresa Rudowicz (Aneta Kolańczyk) pracuje jako nauczycielka języka polskiego, jest współzałożycielką Stowarzyszenia Promocji Sztuki Łyżka Mleka, a od kilku lat pasjonuje się fotografią i ornitologią. Wydała cztery książki poetyckie, zbiór opowiadań oraz liczne książki literaturoznawcze. Jej najnowszy tom „In Tenebris” zawiera powściągliwe w formie, a emocjonalne w treści wiersze, w których sporą rolę odgrywają pauzy i światło między słowami. To rozpisana na wersy historia kobiety – pełna wątpliwości, dylematów, niejednoznacznych sytuacji życiowych, które wymagają kompromisów. To także utwory o oswajaniu choroby, starości, śmierci i o nieuchronności tego wszystkiego. Świat poezji Teresy Rudowicz jest bogaty i wymagający od czytelnika dobrej orientacji w kulturze, literaturze, historii.
Paweł Łęczuk to poeta, reporter, organizator setek imprez literackich w stolicy oraz współredaktor wielu pism kulturalnych, który pisze o ludziach i miejscach. Wydał wiele książek, wśród nich rozmowy i biografie oraz kilka tomów wierszy, w tym serię szczególnych przewodników poetyckich po miastach (we współpracy z Krzysztofem Michem). Jeden z nich pt. „One day in Calisia” powstał w maju 2015 roku, gdy Mich miał jedno popołudnie, by w fotografii zamknąć klimat miasta i zachować nastrój chwili, a jednocześnie próbować wejść w dialog z tym, co dla miasta jest charakterystyczne. Uczynił to w sposób szczególny – utrwalił budynki, miejsca, sytuacje i ludzi w ich odbiciach w witrynach sklepowych, lustrach i oknach. Wtedy do gry wkroczył Łęczuk, który do impresji Micha dopisał swój liryczny komentarz. W ten sposób powstała wielowymiarowa i ponadczasowa opowieść o Kaliszu, miejscami bardzo intymna.
Izabela Fietkiewicz-Paszek zaprasza wszystkich do Kalisza, czekamy więc na jej kolejne „Krótkie piłki”.

© Marek Czuku

  • Dodaj link do:
  • facebook.com