Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Podglądacze snów", ArtPapier 191, 01.12.2011

copyright © ArtPapier 2011 (http://artpapier.com/?pid=2&cid=1&aid=3067)

Do świata dziewięciu literackich obrazków Agnieszki Masłowieckiej wprowadza szkic („Początek”), w którym autorka-narratorka, a i niejednokrotnie bohaterka opowiadań, wskazuje czytelnikom jedną z inspiracji, kanwę opowiastek i miniatur zamieszczonych w zbiorze „Pyszne ciało”. W 2001 roku Armin Meiwes dopuścił się aktu kanibalizmu. Jednakże jego ofiara – co potęguje makabryczność i nierzeczywistość sytuacji – sama chciała zostać zjedzona. Kolejny anons Meiwesa o treści „Przyjdź do mnie, a zjem twe pyszne ciało” sprowadził do jego domu policję. To zdanie z ostatniego ogłoszenia kanibala staje się pretekstem do stworzenia przez Masłowiecką literackich światów z pogranicza magii, fantastyki, surrealizmu i rzeczywistości. Wbrew pozorom jednak autorka nie kreuje kanibalistycznych przestrzeni w dosłownym tego słowa znaczeniu. Praktyki jedzenia ludzkiego ciała – pysznego ciała – stanowią przyczynek do rozmowy o wielowymiarowym pożeraniu, którego dopuszcza się każdy z nas w języku i na języku.

Pierwsze „lingwistyczne” podjadanie i podgryzanie rozpoczyna się z chwilą wejścia człowieka w literacką orbitę doświadczania przestrzeni. Jest to moment narodzin pisarki-kreatorki implikujący narodziny czytelnika-smakosza. Ciało autorki (eksploratorki słów) musi się uformować, dookreślić i odsłonić w języku. Liczne dygresje, zdania wielokrotnie złożone, zdrobnienia, paralelizmy, przeplatające się ze sobą kolokwializmy, wulgaryzmy i poetyzmy stanowią żywą, pulsującą tkankę „Pysznego ciała” i wyznaczają językowy obszar, w obrębie którego porusza się pisarka. Masłowiecka przechodzi od najprostszych sformułowań (Jesteś „nie w sosie, skwaszona”) do wymyślnych konstrukcji pysznego-niepysznego ciała (choćby tytułowe opowiadanie ze zbioru), balansujących na granicy smaku i niestrawności. Cielesne ekstazy i ekscytacje, wyrażone w języku zbliżonym do prostego, dziecięcego, wręcz komiksowego, acz momentami niepokojąco przywodzącego na myśl bezładną mowę osoby opóźnionej w rozwoju bądź sparaliżowanej, okraszone onomatopejami i licznymi eksklamacjami (utwór „Smok”), dryfują powoli w kierunku języka snów, onirycznej narracji, w której ciało jest jedynie medium, pośrednikiem między snem a rzeczywistością (opowiadanie „Sen Agnieszki”). Podglądanie i wyławianie snów z nurtu mętnej rzeki codzienności stanowi bowiem, wbrew cielesnym powłokom-pozorom, oś opowiadań Masłowieckiej.

Nie nadmiernie eksplorowane przez autorkę wielowymiarowe cielesne przestrzenie związane są, oczywiście, z fizjologicznością, naturalnymi i stymulowanymi potrzebami. Jedzenie stanowi ucztę dla ciała, seks jest jego pożeraniem, rozrywaniem, rozkładaniem na czynniki pierwsze, nagość zaś – koszmarem. Jednakże to sen stanowi element konstytuujący życie ciała (utwory takie jak „Pestka” czy „Sen Agnieszki”). Niezbędnym rekwizytem, by wydobyć na światło dzienne tyleż nagość (przyglądanie się ciału, analizowanie go), ile sen ukryty w ciele, będzie lustro, pojawiające się w niemalże każdym opowiadaniu. W pierwszym literackim obrazku („Lustro – kwiatek”) wprowadzona zostanie na scenę staruszka podglądającą sny (krytyk?, czytelnik-smakosz?), by pojawiać się pod różnym postaciami w następnych utworach. Kolejnymi bowiem etapami penetracji cielesnego świata są gry i internetowa rzeczywistość (utwór „Pyszne ciało” do złudzenia przywodzi na myśl zapis RPG – role-playing game). Obie przestrzenie skutecznie przyczyniają się do zatracania ciała rzeczywistego na rzecz kreacji ciała wirtualnego, multiplikacji cielesnych fantomów. Szybko następuje reifikacja ciała, przeobraża się ono w substytut szczęścia (utwór „Drugi mąż naszej matki”), a zatem jest łatwiejszy do zjedzenia, bo odhumanizowany, pozbawiony godności. Zupełnie jak autorka-bohaterka. Porzucenie jednak własnego ciała jest niemożliwe, ponieważ buntuje się ono, nie pozwala odejść żywicielowi, czyli snom („Agnieszka postanawia nie umrzeć”), nawet statyczne, nieporuszające się ciało człowieka chorego czy sparaliżowanego nie stanowi świadectwa śmierci, wręcz przeciwnie – prawdziwa śmierć to odejście snów, czyli jedynego źródła kreacji („Sen Agnieszki”). Jak twierdzi narratorka-bohaterka-pisarka, „śnienie stwarza rzeczywistość”. Innymi słowy, to proces śnienia przyczynia się do zaistnienia przestrzeni (w tym cielesnych obszarów). Ciało emitujące sny to nie tylko owo pyszne ciało, ale i takie, które zagraża szarości, czyli śmierci.

Uwodzi i pociąga obrazkowość i nieco surrealistyczny, fantastyczny wydźwięk opowiastek o ciele. Agnieszka Masłowiecka kreuje światy metafikcyjne, nie unika autotematyzmu. Niemniej jednak całość sprawia wrażenie kuglarskiej sztuczki, balansowania między sztuką a kiczem. Wyrazem tego stanie się stosunkowo słaba, chociaż zainaugurowana już w pierwszym opowiadaniu i pojawiająca się w kolejnych odsłonach „Pysznego ciała”, gra z czytelnikiem (szczególnie widoczna w utworach „Agnieszka postanawia nie umrzeć” czy „Proszę Pani!”). Z napięcia między „grzesznymi” a „przyzwoitymi” częściami ciała nie pozostaje nic poza kilkoma frazesami. Centralne opowiadanie w zbiorze, „Pyszne ciało” – makabryczna, futurystyczna baśń o wielkim potencjale – łudzi, zwodzi i porzuca na manowcach, czyli tam, gdzie przebywają Śniący, wizjonerzy. (...)
Luiza Stachura


Agnieszka Masłowiecka Pyszne ciałohttp://wforma.eu/191,pyszne-cialo.html