Nowości 2019

Dejan Aleksić Jak to powiedzieć

Jarosław Błahy Rzeźnik z Niebuszewa

Kazimierz Brakoniecki Twarze świata

Tomasz Hrynacz Dobór dóbr

Piotr Kępiński Po Rzymie. Szkice włoskie

Bogusław Kierc Osa

Andrzej Kopacki Inne kaprysy

Artur Daniel Liskowacki Brzuch Niny Conti

Tomasz Majzel Osiemnasty

Dariusz Muszer Człowiek z kowadłem

Dariusz Muszer Wiersze poniemieckie

Elżbieta Olak Otulina

Paweł Przywara Ricochette

Karol Samsel Autodafe 2

Bartosz Suwiński Bura. Notatnik chorwacki


Paweł Tański Okolicznik północnych pól

Andrzej Turczyński Czasy i obyczaje. Wariacje biograficzne

Andrzej Wasilewski Jestem i

Sławomir Wernikowski Passacaglia

Jurij Zawadski Wolny człowiek jeszcze się nie urodził

 

Nowości 2018

Jacek Bielawa Kościelec

Zbigniew Chojnowski Zawsze gdzieś jest noc

Wojciech Czaplewski Książeczka rodzaju

Marek Czuku Stany zjednoczone

Janusz Drzewucki Obrona przypadku. Teksty o prozie 2

Anna Frajlich Laboratorium (wydanie 3, rozszerzone)

Jerzy Franczak Święto odległości

Małgorzata Gwiazda-Elmerych Czy Bóg tutaj

Lech M. Jakób Do góry nogami

Jolanta Jonaszko Bez dziadka. Pamiętnik żałoby

Péter Kántor Czego potrzeba do szczęścia

Bogusław Kierc Notesprospera

Wojciech Klęczar Flu Game

Zbigniew Kosiorowski Zapadnia

Sławomir Kuźnicki Kontury

Bogusława Latawiec Pierzchające ogrody

Artur Daniel Liskowacki Spowiadania i wypowieści

Piotr Michałowski Zaginiony w kreacji. Poemat z przypadku

Dariusz Muszer Baśnie norweskie

Uta Przyboś Tykanie

Karol Samsel Autodafe

Miłosz Waligórski Sztuka przekładu

City 4. Antologia polskich opowiadań grozy

 

"To czytamy #56" (fragment), http://www.entertheroom.pl, 14.08.2015

Recenzje » Recenzje 2015 » "To czytamy #56" (fragment), http://www.entertheroom.pl, 14.08.2015

copyright © http://www.entertheroom.pl 2015

Główna bohaterka umiera. Nie psuję wam niespodzianki – dowiadujemy się tego już na pierwszych stronach książki. Co więcej, o swojej śmierci opowiada nam sama denatka. O znikaniu, o zapominaniu, o powrotach, o docieraniu do granic swoich i świata, o stratach, o byciu trupem. Wysłuchujemy elementów historii z wielu perspektyw – jej ciała, córki, byłego męża, kochanka, jego żony. Mordercy i komisarza, który go śledzi. To nie jest po prostu kryminał, bo wiodącym motywem jest tytułowe splątanie – kwantowe. Teoria ta głosi, że czas, a konkretnie jego upływ, jest złudzeniem – zależy to od naszego aktualnego miejsca we wszechświecie. Tak więc historie czy anegdoty, które pozornie się ze sobą nie łączą, w szerszym ujęciu tworzą całość. Człowiek jest swoimi wspomnieniami, a te czas może wycierać jak gumka ślady ołówka, najlepiej więc zapomnieć się zawczasu lub utrwalić się na kartach paru opowiadań. Splątane losy bohaterów mają wpływ również na postać samej pisarki, która sama odnajduje się w kosmosie, początku i końcu świata. Co pozostaje? Tętniące życie, biel śniegu za oknem, nieskończona historia, która wkurza podobnie jak niedokończona melodia? Historia nie da się lubić, bo wiadomo, że tu pocieszenia (i sensu) nie znajdziemy. Ból egzystencji zrównoważony został przez bezpretensjonalny język oraz zręcznie poprowadzone dialogi. Emocjonalna i równocześnie ambitna, wielowymiarowa lektura Splątania to niełatwe zadanie, które pozostawia wiele pytań bez odpowiedzi.
Marta Mitek


Agnieszka Masłowiecka Splątanie – http://www.wforma.eu/splatanie.html

  • Dodaj link do:
  • facebook.com